Ramdala-Kiza

Alla inlägg under september 2010

Av ramdala-kiza - 12 september 2010 11:55

Många människor lider av denna företeelse, inklusive jag just idag.

Men det beror på att man vanligtvis inte vet vad veckan har att bjuda på. En vecka med vardagens bekymmer o glädje, som ett oskrivet blad ligger dagarna framför en, en transportsträcka till nästa helg.

Vad det mig anbelangar så vet jag nästan hur veckan ser ut, en del väntan på att något ska hända från sjukhusets sida. I fredags fick jag äntligen bekräftelse på att de mottaget remissen,alltid något. Men hur ska det gå om jag ska bara vara hemma o vänta på att få en tid, kan ju ta tre månader.

Vad har man för roligt att se fram emot, andra har sina arbeten att gå till, att känna att de tillhör ett sammanhang som är så viktigt att få känna.


Jag får väl helt sonika se till att fylla det där oskrivna bladet med meningsfulla saker.

Men ibland är det motigt, det känns motigt..

Så mina vänner, om jag någon gång går o lägger mig o vägrar stiga upp igen, ta fram en spade o smäll till mig där bak med den så jag flyger upp,lova det?


  

Av ramdala-kiza - 11 september 2010 16:01

Vi tog en sväng särbon o jag upp till skogen några kilometer här ifrån. Hittade ca 20 kantareller o tio taggsvampar och sist men inte minst en Stolt fjällskivling. 

Det finns inte så många kvar ute i markerna, de är så känsliga mot försurningen omiljögifter, verkligen synd.

Lika är det med äkta Blåklockor, tänk vad det fanns mycket av dom när jag var liten.

Nej, vi ska vara mer aktsamma om vår fina moder jord som vi får förvalta.

   Dålig bild, men det är kantareller o Fjällskivling i fokus...


Jag saknar mina vänner Jill o Inger, undrar hur de har det i Kalmar.

När de var här så fick jag en fin present...

   Ett ljus med vaniljdoft,på ljuset står det:

  


Du finns alltid där för andra,du är hjälpsaoch omtänksam vid alla tillfällen.Din

utstrålning o förståelse inger förtroende.

Du har ett hjärta av guld o du utstrålar ljus o värme.


Så fint eller hur, nästan så man får tårar i ögonen.


Nu kommer strax dottern med sambo o ska hälsa på, vi äter middag o umgås lite idag. De har ju inte träffat kent på ett par veckor u, så de har kanske lite abstinens..  


Har förresten beställt en urläcker klänning som jag ska ha vd ett mycket speciellt tillfälle inom snar framtid..

  

Av ramdala-kiza - 10 september 2010 13:14
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av ramdala-kiza - 9 september 2010 22:00

Idag var det premiär för Linns dans på TIDA(Tony Irving,s Dance akademi)

Som hon längtat lilla fnulan. Nu är det i andra lokaler, Lokomotion i Katrlskrona. Ett tränings o hälsogym med massor av urval av aktiviteter, där har de även Zumba som jag så gärna skulle vilja prova på. 

Men nu är det ju det där med.. takten? Nej, men med benjäklet... skit i ärtsoppan säger jag bara o God jul (gammalt ordspråk,lokalt )

Tog ett par bilder under lektionen.

   Linn i mitten....

   Jäkligt häftigt alltså... tycker jag lyckades med denna bild   


   Utanför Lokomotion....

   Underbara Karlskrona,utsikt över lilla Långö.

   Borgmästarfjärden.

   Vackert tak över havet o Karlskrona.


Efter vi varit på dansen så for vi till Frida o Tor ,vi har fikat o sjungt singstar,skitkul.


Vi hann med o titta på Idol med, tror jag ska bjuda hem Anders Bagge, måste vara en surrealistisk upplevelse att höra oss sjunga.


Sedan körde vi hem i mörkret.

   Infartsleden.

   Koncentrerad bilförare.

Så tack mina vänner för idag..

Ska drömma om bensprattel, vin o sång...//AM


Foto.Privat AM

Av ramdala-kiza - 9 september 2010 15:54

får man ha i benen.

Idag när jag körde hem från läkaren stannade jag till vid affären.

Höll på att glömma sköljmedlet på disken.

Kassörskan ropar efter mig o jag svarar: Det man inte har i huvudet...

får man ha i benen fyllde hon i.

Jag tänkte på detta ordspråk medan jag linkade mot bilen.

Detta stämmer ju inte på mig!

Men då kom jag på, jag svänger på det..

Det man inte har i benen får man ha i huvudet!

Såja...allt tillrätta ställt igen..

Jag är briljant,eller hur?   Bara en liten miss i allt det vardagliga, att glömma sköljmedlet.

  

Jag,dum blondin? Never,forever clever!!!


Av ramdala-kiza - 8 september 2010 22:55

Många av mina vänner o läsare har undrat hur en storseans går till., ska nu försöka beskriva för er så bra som möjligt.

En storseans är precis vad det låter. En seans kanske består av 5 till 8 deltagare men en storseans kan besökas av allt ifrån 50 till 150 deltagare. Du ringer o anmälaer dig eller köper en biljett.

Storseans hålls vanligtvis i en stor lokal som rymmer mycket folk så klart. Jill har dekorerat lokalen med levande ljus, värmeljus osv.. Fin duk på bordet på scenen som också dekorerats med ljus. Deltagarna sätter sig på sina stolar nedanför scenen. Så kommer Jill o presenterar sig, frågar hur många som varit på storseans förut. O lite annan information ger hon. När deltagarna i entren betalar får de en lapp av Inger, en liten en som ser ut som en lott, denna ska de hålla i handen eller stoppa på sig o ha under hela kvällen, bara för att Jill senare ska utföra psykometri.

Så börjar själva seansen. De besökare från andra sidan har kanske länge stått o väntat nästan på kö. Så vänder sig Jill till någon deltagare o säger att hon har någon med sig.

Beskriver hur personen ser ut, när han/hon gick över, vilken personlighet ,vad de har på sig, vilken ålder osv. Känner personen igen den nära anhörige eller vännen eller släktingen så har de som kommer igenom vanligtvis ett budskap till sin kära/käre. Känner inte deltagaren igen informationen så ger Jill inget budskap, eftersom hon  absolut vill att deltagaren ska veta vem det är, annars är ju budskapet meningslöst.

9 till 10 besökare från andra sidan brukar Jill hinna med innan paus, en del är väldigt talföra, skojfriska, en del är svårare för Jill att få kläm på. En del visar sig kanske bara som en siluett eller genom sk rebusar som Jill själv får tolka, det är nästan som ett pussel som Jill får lägga. Det brukar vara en paus på 20 till 30 minuter, vilket är välbehövligt,alla vill ju prata o diskutera. Fika kanske serveras, det är alltid gott med en kopp kaffe.

Efter pausen kör Jill psykometri. Då de besökare som inte fått någon hälsning från andra sidan ska då om de vill lägga lappen i en skål. Jill drar då en lapp, tar den i handen o berättar om personen som hållt lappen (man ska minnas vilket nummer man hade på lappen). Ger kanske lite råd eller framför ett budskap från någon anhörig som kommer igenom, Jill länkar ner som det heter.Jill fuskar ibland, då får hon hjälp o information från sin guide. Tur hon har honom..

Även där hinner Jill med 9-10 lappar. Kvällen avslutas med en frågestund, som brukar vara väldigt givande, har du något du undrar över så är det bara att ställa frågan.

Ingen fråga är för dum eller ointressant för att ställas. Det kan vara allt från Jills medverkan i Tv eller hennes upptäckt om sin förmåga, eller om deltagaren har själv upplevelser hemma som de undrar över.

En storseans varar upp ca 3 timmar, o det är timmar som flyger fram ska jag säga.

Ja, nu vet ni lite.. låter kul va.. ?

Jag lovar er, har man varit på storseans så går man alltid glad därifrån, vare sig man får budskap eller inte, en sådan god o positiv energi som fyller en efter kvällens gång är svår att få på annat håll, så jag rekomenderar detta varmt.

Sov gott alla vänner o tack för i dag //AM


Jill under en storseans..

  

Underbara Jill 

Foto: Carina Person


Av ramdala-kiza - 8 september 2010 17:09

Nu är det åter tomt i stugan, Linn o jag underhåller varandra. Efter flera dagars besök av Jill o Inger så blev det så tyst här. Jag har radion, TV, dammsugaren,datorn o elvispen på..men fasiken vad tyst det är. Linn o jag får väl hålla låda i kväll. Vi ska göra något gott i kväll som Jill lärde oss igår efter vi kom hem från seansen.

Vi ska steka Fetaost. Man panerar små bitar i mjöl o steker... Gott gottigott gott. 

Jag ska skriva ett inlägg speciellt om seansen senare.

 Ha nu en underbar Onsdagskväll //AM

  

Vi har haft pyjamasparty både morgon o kväll.....Här är vi uppkopplade...







 

här med..... 






    O här med.. nu med vinglaset i hand el på bordet...men vi gjorde inte "Anden i glaset"   Ha hahahahaha... Underbara Jill o  Inger...


   Linn härmade efter naturligtvis....

   medan Mojje la sig fint i korgen....

Av ramdala-kiza - 7 september 2010 11:15

Idag har vi kommit fram till finaldagen.

Jill ska hålla storseans i Sibbamåla skola. 

Vi ska fixa fika under dagen så allt är klart till de som anmält sig  kommer. Det ska bli så trevligt.

Kvällen i går var trevlig , ostbricka är mums......


Vädret är lite si o så idag.. det blåser en mildare bris o molnen seglar på rad.

Ha en underbar dag //AM


   Bild lånad av: Lightsoul /Jill Petersson

Presentation


Kära läsare. Välkommen till min blogg. Jag hette förut AM;s Radioprat då jag bloggade för Metrobloggen. Frilansar ej på SR längre, men du kanske vill hälsa på mig ändå. O DU... du behöver ej ta av dig skorna när du kliver in.



räknare

Sök i bloggen

Undersökning på skoj.

Vilka sökväg tog du för att hitta hit?
 Jag kan adressen.
 Genom Facebook.
 Google
 Genom annan blogg.
 Av en ren slump.
 Genom bloggplatsen.se
 Annan sökväg ex bloggportalen, Radio Blekinge,bloglovin
 Jag prenumererar på din blogg.

Väder just NU

klart.se

Read my blogg.

Alvas Hus

Länkar

Besöksräknare

Besöksstatistik

Senaste inläggen

I mitt fotspår.

Arkiv

Bloggfy


Ovido - Quiz & Flashcards