Ramdala-Kiza

Alla inlägg under februari 2012

Av ramdala-kiza - 29 februari 2012 20:39

Jag har varit ute på sista promenaden med Katla för i kväll. Det är faktiskt riktigt skönt ute. I morgon ska vi mötas ännu av en morgon med dis och lätt regn.. men till helgen väntas ett högtryck som ska ge sol i större delen av södra o mellersta Sverige. ja, nog om vädret. Men jag gick och tänkte på hur arg jag blir när andra ska försöka tala om för mig hur jag ska uppfostra min hund.

Det finns inget som gör mig så upprörd vad det anbelangar mitt förhållningsätt till Katla. 

Möts ofta av kommentarer från folk som ger min hund tillåtelse att ex hälsa på dom utan min tillåtelse. Att tillåta henne skälla och då när jag tillrättavisar henne så säger många-

Ahh..låt henne skälla.

Ja det finns många situationer som gör att jag går upp i limningen.

Jag blir faktiskt mer arg och frustrerad över det än om människor skulle ge mig goda råd om barnuppfostran. barnen mina kan jag resonera med, jag kan förklara varför jag tänker på det ena eller andra viset. 

Men min hund har bara mig som sin flockledare, hon ska följa mig blint, lyda de komandon som jag ger osv. 


Att bemöta mig och min hund på det andra viset är både att föringa mig och visa en stor respektlöshet gentemot min uppfostran av min hund.

Jag vill gärna tro att det är stor okunskap hos de människor som gör så här, men jag har även mött de som då HAR haft hund en gång i tiden och de tror då per automatik att de vet allt, ja kanske de minns hur dom uppfostrade sin hund men de ska ta mig tusan inte komma och tala om för mig vad min hund får göra och inte göra.

Så tänk på det du medmänniska som träffar en hundägare med hund, om du vill hälsa på hunden o ägaren säger att hunden ska lugna ner sig först och sitta lugnt och stilla och att det är okej efter det att hälsa.. föringa inte det och säg 

-Ahh..låt den komma fram den vill ju bara hälsa. 

Nej, respektera och lyssna och LYD ..annars kanske jag just sätter dig på kurs i Lydnad för problem-människor 



                                     

               





//Annmarie  

  





Av ramdala-kiza - 29 februari 2012 16:34

Hemkommen från arbetet, nu är det full rulle där, massor av beställningar från olika avdelningar.Vinterkräksjukan och influensan sätter sina spår.

I dag blev det bakad potatis med räkröra i matsalen och lite kaffe på det.

Hemma väntade Katla och v har nu gått en skön lång runda, krokusar och snödroppar överallt nu, tänk att våren är på väg. Fantastiskt.


Nu puttrar potatisen på spisen och det serveras snart lite kotletter till middag, sedan läxförhör med Linn, ska hjälpa henne med religionen.

-Du är ju så bra på det ämnet , sa hon idag . sötlök där. De ska framföra läxan som ett litet spel i skolan och sätta musik till det blir kanske Maria Magdalenas sång ur Jesus Christ superstar.







//Annmarie  

Av ramdala-kiza - 26 februari 2012 19:27

I dag kom Håkan o Millan o hälsade på de är här fortfarande vi ska umgås hela kvällen. Jag har oxå fått nya soffor idag, härlig sittcomfort. Min väninna Susanne o jag har nu likadana.. så nu Susanne har jag oxå världens mysigaste soffor, två st treor, stora som hus en ändå. Riktigt skinn är det med.



Håkan o hans guide.. Tingeling.  




//Annmarie

Av ramdala-kiza - 25 februari 2012 22:11

I går fick jag ett sådant sött litet kuvert på posten.

Blev så glad när jag öppnade det. 

En inbjudan till mig o Kent o Linn till dop i mars.

Vårt nya tillskott i familjen prinsessan Leia ska döpas i Nöbbele kyrka.

Ska bli så roligt o underbart att få delta. Vi tackar hennes föräldrar o syskon för den fina inbjudan .






Efter högtiden i kyrkan blir  det fest för Leia i sockenstugan med mat o allt. Så härligt. Man känner sig så delaktig och vi får känna oss så välkomna. Är det något vi kan hälpa till med så gör vi det mer än gärna.

Ska bli underbart att få träffa Kents barnbarn oxå, riktigt längtar efter dom.



Lilla Leia o jag.


Idag har vi varit och handlat lite. Köpt fyra böcker två till mig o två till Linn.

Har även varit på Rusta och inhandlat en lampa till mitt sovrum, det blev jättefint.  

  



Sedan ska Katla få privat coaching av självaste hundvetaren Fredrik Steen ,han kommer till Lyckeby den 28 april, han ska ge mig tips o råd ang hennes kattmani, ja det blir något att sätta tänderna i ska jag säga, än mer för Katla att sätta tänderna i, det är kanske det hon är ute efter när hon jagar Ramdalas alla katter?

Fredrik Steen med en av sina hundar.  





Melodifestivalen har vi tittat på och jag vill då säga att sämre melodifetival än den i år har jag då aldrig upplevt,det bästa har varit programledarna.


Nu bakar Linn fler muffins, hon görunderbart goda kladdkakemuffins.


I morgon får jag nya soffor. Håkan o Millan kommer med dom o så på kvällen kommer de igen för att fika o mysa en stund. 




//Anmarie




     





 

Av ramdala-kiza - 23 februari 2012 20:13

Vad sjuk jag har varit o är egentligen fortfarande. Dasset o tronen där har haft celebert besök i natt...

Att man kan bli så vissen på en skala. 

Känt mig så hängig så hälften kunde vara nog.

Orkar bara lyfta på ena benet o tur är det. 


Jag undrar om man kan smitta hunden o katterna, det skulle ju vara förfärligt.


Men nu hurrar vi för den andra tronen i stället o vår lilla nya kronprinsessa.



Ha det gott vänner....




//Annmarie  

Av ramdala-kiza - 22 februari 2012 14:10

en dag som denna. Minnen väller upp i fragment när jag nu har kommit hem från arbetet. Varit en stund på Ramdala kyrkogård och tänkt tillbaka, många tacksamma tankar har skickats från mig, och en bukett med vita tulpaner får symbolisera mitt deltagande.


                              

                                                             


                                                         *************************************************
*****






Det blåser och är väldigt dimmigt, mycket ruggigt väder som gör så man helst bara vill lägga en varm filt runt axlarna och bara kura ihop. 

Katla blev som vanligt glad när matte kom hem idag. Tror vi ska mysa hon o jag nu framför Tv,n en stund, för vad mer kan man göra idag och vad mer känner man för? Ingenting, absolut ingenting.





Ramdalaslätten, blåsigt o kallt.




 

Fina Katla..




//Annmarie 


                                            









Av ramdala-kiza - 21 februari 2012 20:51
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av ramdala-kiza - 20 februari 2012 13:09

Solsken och solsken .

På väg hem från arbetet spelar lokalradion SOS med ABBA, inga nödsignaler behövs skickas här ifrån idag.


Att sluta tidigt från arbetet är guld värt sådana här fina dagar, Katla blev överlycklig då matte gjorde entre med ett nytt märgben i högsta hugg.

Men visst hon sprang direkt till sin bädd och bökade ner det under fällen, plattade till med nosen så nu ligger den där i väntan på våren eller nått, inte vet jag. Ska låtsas om att jag inte ser den.


City gross håller på att byggas om, självscanning ska dit och JA.. jag var överlycklig när jag kunde gå ut därifrån, fy fanken för storköp Citygross eller Maxi eller Willys spelar ingen roll, jag blir varje gång lika stressad över att befinna mig innaför dess väggar.


Nu väntas en promenad med Katla i solskenet, vi ska gå bort till hästarna idag o säga hej. När jag kör förbi dom kommer de springandes de känner igen  min bil nu.



Nu ser jag mitt hus, man kan tro att kyrktornet är en del av det.  


Lite närmare nu....  

Ohh nu kommer hon med röda självgående vagnen.,   - Har du varit i affären ?

..jaså..du säger det, du kommer sen..ja ja, här får man vänta på moroten...Ska inte prata med dig mer..Näpp!!!!!!



//Annmarie  




Presentation


Kära läsare. Välkommen till min blogg. Jag hette förut AM;s Radioprat då jag bloggade för Metrobloggen. Frilansar ej på SR längre, men du kanske vill hälsa på mig ändå. O DU... du behöver ej ta av dig skorna när du kliver in.



räknare

Sök i bloggen

Undersökning på skoj.

Vilka sökväg tog du för att hitta hit?
 Jag kan adressen.
 Genom Facebook.
 Google
 Genom annan blogg.
 Av en ren slump.
 Genom bloggplatsen.se
 Annan sökväg ex bloggportalen, Radio Blekinge,bloglovin
 Jag prenumererar på din blogg.

Väder just NU

klart.se

Read my blogg.

Alvas Hus

Länkar

Besöksräknare

Besöksstatistik

Senaste inläggen

I mitt fotspår.

Arkiv

Bloggfy


Ovido - Quiz & Flashcards