Ramdala-Kiza

Alla inlägg under juli 2010

Av ramdala-kiza - 31 juli 2010 12:20

Det är ingen nyhat att livet inte alltid blir som vi tänkt oss. Ibland blir det precis tvärtom,och vi blir halft vansinniga av ilska o upprördhet o besvikelse.

Hur kunde detta ske? undrar vi. Hur kan någon göra så här mot mig>? Vi kvider o förbannar livets orättvisa o börjar genast leta efter en syndabock. För det måste ju finnas en syndabock,eller hur?

Vad det än har hänt måste det bero på andra eller någon.


Det spelar ingen roll vad som har hänt. Det kan vara en obesvarad kärlek, trassel i en relation, en skilsmässa,problem på arbetet,konflikter med vänner eller med sin partner m.m

Vad som än har hänt reagera de flesta människor som på en betingad reflex och skriker:

Jag kan inte hjälpa det här! Jag är orättvist behandlad-

Varför är alla människor så elaka mot mig? Varför är människor så hänsynslösa?

Det är i dessa situationer livsviktigt att "Se sin egen del" i det som händer el hände.

Att vi har en del i det som händer oss.

Livet är inte så enkelt att vi kan förklara alla misstag o missgärningar som andra människor är orsak till.

Men man får inte förväxla detta med överdriven självanklagelse. Nej, att tvärtom se sin egna del i det som skett, ger framför allt en total frihet i mitt tycke sett.

I och med att du ser din egna del så minskar du automatiskt lidandet o upprördheten.

Det gör genast mindre ont när Du inser att du är inblandad och inte bara påhoppad som du upplever.


Så summa av sumarum: Det är viktigt,nästan livsviktigt att sin egna del i det som händer.


  

Av ramdala-kiza - 28 juli 2010 23:36

I dag började dagen med god sömn till klockan halv 11. Efter att ha jagat mygg i sovrummet halva natten så var jägaren trött. Kent fick sova på soffan, inte av det skälet ni kanske tror utan för att han lider av restless legs och hade stört mig när jag äntligen hade fallit i sömn. Stackars min gubbe så ont han har ibland, o hemska krypningar.

Efter att ha varit på fiskafänge igår kväll....

En underbar solnedgång vid bryggan där vi satt, ett par kilometer från mitt hus. 

   

Kent väntar tålmodigt på napp, jag fick första firren en Abborre!


Denna årstiden finns det mycket att se fram emot. Nu har vi nyligen gått på semestern. Vi fantiserar på kvällarna när vi lagt oss om alla  fiskar vi ska fånga ,svampar vi ska plocka i sept oktober.. Vi gick en runda här borta vid mitt hus i går eftermiddag. Jag har alla element nära mig. Både Hav o skog o slätter.

Nedanför finns golfbanan, vi kommer ut på den o drar oss sakteliga mot skogen som är ett par hundra meter bred o fyra hundra meter lång. Ingen urskog precis men det finns svamp där.



     Överallt ser man dessa varelser, ständigt med en klubba i hand o spanar frenetiskt på en liten vit boll.   Nu börjar vi komma till tätbevuxet område!   En vacker hage där hästar brukar beta.   Jaha.. nu är vi på väg in mot björnskogen..  

Här finns det trattisar!!!    

Och här kommer vi till slutet av skogen...


När vi kom hem låg Tiger o fjantade sig med några skator, de drog honom i svansen o han ville leka,jag skäms !!


Idag har vi varit i staden o kollat runt, ett utmärkt väder att gå på stan, det hade 10.000 andra med kommit på!

Vi uppvaktade min svärson Tor med prinsessbakelser o en bok, han fyllde år i Måndags.

Sedan ut på stan igen.

Kent fyndade en snygg skjorta på HM o en T-shirt.

Vi gick ner till det nybyggda Scandig hotell. Byggnaden är anskrämligt ful, men inuti är det jättefint o en underbar utsikt mot havet.

Underbara hemstaden.......



     Med en ful byggnad !


En snygg brygga på land med bar o allting har de smällt upp intill vattnet, det är läckert!

Lantlollan vid altanen vid hotellet. Ganska så fint konstverk!


I Karlskrona har det skett förändringar, jag blir generad av att förstå att jag inte hänger med i svängarna.

Ett nytt Harry´s, samt flera nya butiker har öppnat, inte vissde jag det! Är man lantlolla eller inte?


I kvällningen körde vi över till Sturkö o till campingen där dottern arbetar, vi åt en delikat middag på Storken serverad av Frida.

  


Så.. nu känner vi att det är ledigt, o fast regnet öser ner i kväll så känner vi solens strålar där bakom molnen, och det vackra vädret kommer säkert åter, för vi har ju......

  

........SEMESTER

      

Av ramdala-kiza - 27 juli 2010 17:04

Inte visste jag att det fanns en sådan!!

27 juli. Denna kom till efter en sägen som uppstod.

Sju stycken herrar som 250 e.k blev förföljda pga av sin kristna tro. De gömde sig i en grotta där de föll i sömn o sov i 200 år. När de vaknade så trodde de att de endast sovit en natt.

Så innan 1900 var denna dag en helgdag. Folk vaknade tidigt o en del gick omkring i gryningen o slog på diverse saker så att ingen försov sig just denna dag...


Regnar det denna dag ska det oxå regna i sju veckor, tur då att solen skiner här i Blekinge idag.


Kent o jag har besökt Åhus i dag.. Gått på Maria Magdalena marknaden, ätit en sillmacka o kikat runt.

Nu är vi hemma här hos mig o det blir ett fiskafänge i kväll. Vi ska meta o kasta. Öring kan det bli om vi har tur.. det är sommar det.

Ha en underbar dag//AM

  

Av ramdala-kiza - 26 juli 2010 11:23

Nu dyker jag upp, som gubben ur lådan.

Den där glöden att blogga finns inte längre, det går nog i vågor.

Den sista tiden har inte så mycket hänt, då är det ju lugnt eller hur?


När det varit ett underbart väder så har jag landat nere på stranden.

Lillstintan har fyllt 12 år, vi hade en toppenkväll med gäster o god mat.

Hon fick så mycket fint och var så nöjd med sin dag.

På kvällen när storasyster skulle åka hem blev hon lite ledsen.

Hon o hennes pappa skulle ju på lördagsnatten fara till Kroatien med buss, hon fick en sådan rädsla att hon aldrig skulle få se oss mer, att det kanske skulle hända något på resan.

Hon är så stor nu så sådana känslor lär dyka upp ibland.

Ja, lillan det är farligt att leva.. men man kan inte tänka så.

Tyckte så synd om henne.

Jag hoppas de har fint väder o att resan gick bra. Har sms.at henne o vet att det kommit fram.

 


I helgen har vi haft Kents barnbarn här. Deras föräldrar ska skiljas o jag tycker synd om de små liven. har ju själv utsatt mina barn för seperationer så jag förstår hur varligt o försiktigt man får gå fram. Den stora flickan såg så ledsen ut, men vi frågade inget, bättre hon får komma av sig självt om hon vill prata. Vi hade trots ett ösregn en bra helg. Vi hade tänkt besöka Östersjöfestivalen ,men av det blev det inget.

Saga surfar i badtunnan....


Så nu är det åter en ny vecka. Kent har sin första semesterdag idag och jag med.

Jag är fortfarande i Sölvesborg, men vi funderar på att åka mot Karlskrona i morgon.

Sätter mig på altanen i solskenet o löser lite korsord tror jag.

Kent ska rensa avloppet o köra lite sly o skräp från trädgården-

Håkan min älskade son jobbar uppe i Luleå på isbrytaren. Millan hans sambo ska upp nästa måndag o vi kör henne till flyget.

De har lika regnigt som vi där uppe hörde jag när Håkan ringde.

Min son Håkan på fartyget......

Ha en härlig dag idag så kanske jag uppdaterar lite i kväll.

//AM

Av ramdala-kiza - 5 juli 2010 23:21

Nu har lugnet över det Magnussonska hemmet infunnit sig.

Det har varit en toppendag i dag.

Linn hämtade jag vid halv ett. Jag hade handlat lite innan, så mycket folk mitt på dagen i affärerna.

Trodde alla låg på stranden så dags.

Så lite kaffe, vattenmelon,en ost och middagsmat tog ca en halv timma att handla.

Jag avskyr affärer, stora som små.

Har just sett ett pogram på trean om shoppingberoende, jäklar vilken tur man har där, tror att jag aldrig kommer att hamna i den knipan, o inga pengar finns det ändå att handla för. Arma stackars människor vilken dålig självbild de har.


Nog om det. Linn o jag tog det lugnt under eftermiddagen, hon var trött stumpan, hon är alltid det när hon kommer från pappa sin. De är så mycket ute o far längs vägarna, campar de inte så här års, så far de på annat. En vilodag behöver alla emellanåt. Och nu den 24 åker hon o hennes pappa till Kroatien i 14 dagar.


Så det blev en dag i trädgården, solen gassade o kisarna låg helt däckade.Så det var minsann inte bara Linn som for illa i värmen.

      Mojje o linus, ett radarpar som älskar varandra.Här vilar de ut när kvällen kommit o det är härligt uppvärmt på mina berghällar i trädgården.

  Min älskade Ek i hörnan på tomten,finns det något vackrare än Ekar i trädväg?    


Vi åt lite gott o sedan vid sjutiden i kväll åkte vi ner till stranden... mina vänner,håll i er nu..

det var 26 grader varmt i vattnet. Jag pratade med ägaren av campingen o hon sa att det hade varit 22 i förmiddags.


Linn o jag njöt, vi låg där o guppade i vågorna... njutningsfullt må jag säga. Vi ville aldrig gå upp. I en timma låg vi i, Linn skrattade åt mig,

-Mamma dina bubbisar guppar i vågorna. Jag simmade inte utan hukade mig lite, vi nådde ju båda två.

Jag vågar inte simma. det är rena fördärvet för mig.

Men guppa det kunde jag.

Gud så roligt vi hade, den ena roliga kommentaren fällde Linn efter vart annat.

Hon har sådan humor.

Människor  stod på bryggan kollade lite extra på två skrattande, guppande sälar. Men det bjuder vi på, Linnan o jag.


Efteråt for vi hem i blöta bikinis, satt på våra handukar i bilen, tre minuter tar det att köra hem.

Sedan blev det lite halloncider(alkoholfri) o lite ugnsbakade chips till "Lotta på Liseberg"

Jessica Andersson, åhh vilken fin röst hon har, jag fick gåshud över hela mig.


Efter kollade vi in "Danska hollywoodfruar"  Man känner sig som den vassaste kniven i lådan när man kollat in det programmet, rena rama självterapin .Där guppas det också, men där kan man prata om fejkbubbisar som guppar!



På tal om andra som guppar.....

Igelkottarna har fått kattmat o vatten, fick ta en sprayflaska o spraya lite vatten på dom, de lider i värmen. Egentligen ska man ta en blöt handduk o vira in dom i, men vem fanken vågar det när Peggie spottar o fräser, vilket graviditetshumör den bruden har alltså!!!! Hon både guppar o vaggar fram !


Så nu ska vi lägga oss, Linn ska i säng o jag ska läsa min bok... vi har det så mysigt min lilla o jag.

I morgon ska hon ta med sig någon kompis till stranden så far vi dit alla tre.Vi ska alla tre guppa på vågorna . Natti   

//AM

Av ramdala-kiza - 4 juli 2010 17:19

Kents dotter som tagit avstånd från både sin pappa o mig har gjort något fasansfullt kul på Facebook.


Fick ett sms nyss av en som är vän med henne där o fick veta att hon lagt ut ett roligt youtubeklipp på Björn Rosengrens låt

"Ragnar"

Det är bara det att det är min dotter som mimar just på det klippet... moaha ha ha

Det skulle hon veta. hon avskyr ju mig som pesten o min familj..... tycker att klippet är bra visst... Ja världen är allt liten.

&hl=sv_SE&fs=1&">&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="304">

Av ramdala-kiza - 4 juli 2010 10:33

Trots värk o krämpor så ser livet lite lättare ut nu.

Jag känner på mig att detta blir en bra sommar.

Har mycket roligt att se fram emot.

Nu är jag nere hos mannen, vi har en härlig helg.


I går vart det stranden hela dagen, Hälleviks havsbad.

     Underbara Hällevik, ligger bara några kilometer härifrån.

Vi bor vackert både Kent o jag, på varsin sida Blekinge, Sveriges trädgård.

Jag  hade gjort min hemmagjorda potatissallad samt grillade kyckling till. vi satt där i solen, en svag bris blåste så det var bedrägligt skönt. Men Kent brände sig , man känner ju inte sådant i blåsten.

På kvällen gick vi en promenad, min första utan käpp, men det känns idag, men skam den som ger sig.

Vi såg en gripande film "Vägen"  

   

Den rekomenderar jag varmt, en av de bästa filmer jag sett. Ni måste se den....


Sonen ringde igår, han var ute o fiskade laxöring, så nu ligger det en i min frys på 1,5 kg...underbart gott. tack min lille Håkan. De vaktar kisarna när jag är här. ja, jag säger då det ,vilka underbara barn jag har.    

Idag ska Kent o jag bara mysa..... sitta på altanen fika o lösa korsord tillsammans.

Tänk snart firar vi 4 år.. var har tiden tagit vägen. I går resonerade vi om det.

Den kärleken o respekten vi hyser för varandra är så stor så vi har orkat med o pendla till varandra i så många år nu.....

Det måste vara kärlek!!!!               


Av ramdala-kiza - 2 juli 2010 23:26

Idag tänkte jag låta er tjuvkika in hos Kent o mig.. här i Mjällby.

Vi håller på att göra om lite, fixa o dona... Vi planerar för fullt.

Så välkomna på en liten husesyn inne o ute....


Ja välkomna då....nymålat var det här!  Äggskal o allmogegrön lasyr.

Dammen med guldfiskar i ,det är väl ett tjugotal nu..alla födda här hemma.

Ett underbart blommande träd.. visst är det tjusigt. har aldrig varit så mycket blommor på det förut.

Här har jag tillbringat dagen.. lite kaffe, korsord,vatten o bra musik...åhh sooool .

Denna prakt har jag haft i blickfånget när jag solat.

Snart kan vi börja bada... underbart!!!

Mårbackapelargonerna jag har drivit upp från små sticklingar.

Störst o värst ska det vara.. tycker Kent.. 50 tum.. ja ja, men här framför blir det en massa tid man spenderar ,men inte nu på sommaren.     

Våran lilla matvrå... här bjuds det på god mat när vänner o barnen mina kommer.

 

Denna lilla tavla har vi ovanför vår säng. Det andra brev Kent skrev till mig på nätet efter vår första träff i Karlskrona. Vad det står? Ja det ni !!!

Denna lilla ängel tänder vi varje kväll,året om. Det är ett måste, vår lilla skyddsängel.


Jag avslutar med att tillägga att jag får be om ursäkt för bilderna men min kamera blir bara sämre o sämre.. beror inte på mig...(tror jag) fniss..


Tack för besöket.                          

Presentation


Kära läsare. Välkommen till min blogg. Jag hette förut AM;s Radioprat då jag bloggade för Metrobloggen. Frilansar ej på SR längre, men du kanske vill hälsa på mig ändå. O DU... du behöver ej ta av dig skorna när du kliver in.



räknare

Sök i bloggen

Undersökning på skoj.

Vilka sökväg tog du för att hitta hit?
 Jag kan adressen.
 Genom Facebook.
 Google
 Genom annan blogg.
 Av en ren slump.
 Genom bloggplatsen.se
 Annan sökväg ex bloggportalen, Radio Blekinge,bloglovin
 Jag prenumererar på din blogg.

Väder just NU

klart.se

Read my blogg.

Alvas Hus

Länkar

Besöksräknare

Besöksstatistik

Senaste inläggen

I mitt fotspår.

Arkiv

Bloggfy


Ovido - Quiz & Flashcards