Ramdala-Kiza

Alla inlägg under maj 2011

Av ramdala-kiza - 28 maj 2011 10:31

   Hoj ! Linn här   Mamma bad mig att lägga ut bilderna vi tog igår när jag fotograferade henne , medans hon sitter vid matbordet och äter sin frukost...

Katla uppskattar det iallafall , hon sitter vid matbordet och väntar på att osbitar ska ramla på golvet   Iallafall här kommer bilderna !   

          

  


Bilderna är tagna med min pärla PowerShot SX1 IS

 

Det var allt för mig ! Kram Linn    

    Psst , Mamma tar bra bilder hon med   Ser lite likhet mellan oss , läskigt...   

Av ramdala-kiza - 27 maj 2011 09:06

Jag har aldrig tyckt om Mors dag, detta komersiella påhitt, för visst är det så att affärerna får ut mer av detta än de firande själva,eller har jag fel ?


Denna dagen skapar så mycket ångest och oro hos många,

dels hos mödrarna som kanske känner att de måste hålla sig hemma denna dag ifall barnen dyker upp, hon står där o lagar middag som vanligt och make o barn slår sig ner vid ett dukat bord, men så finns det ju de familjer som bjuder ut sin mamma på mat.

Hos barnen som känner att de ska vara tvingade att åka runt som skottspolingar på bygden, kommer vi för sent eller inte alls så kanske hon tror att vi inte bryr oss!!

Men varför?

Är det inte roligare och känns mycket mer kärleksfullare om barnen kommer bara så där apropå o överraskar med en liten blomma eller en god kaka, eller kanske bara bjuder på sig själva, håller sällskap en stund om nu mamman bor ensam?

Varför ska vi ha en speciell dag då vi ska bedyra vår kärlek till våra mödrar, farmödrar eller svärmor o mormor?

Nej, det blir så konstlat tycker jag. Låt det bli "Mors Dag" varje dag istället.

Lika med fars dag.

Tycker det har varit ett av de kloklaste beslut av förskolor samt vanliga grundskola att de slutat med den obligatoriska pysselstunden inför denna dag. Alla barn har inte sin mamma i livet  eller är tillgänglig, som samhället ser ut idag så har vi en mix i familjer, kärnfamiljen är inte lika vanlig idag som för 30 år sedan.


Barnens dag ska vi inte tala om.. det är ju för sjuttsingen Barnens dag varenda dag i många familjer, där det skäms bort o curlas framför våra barn.Så det är bra att den inte firas på det sättet längre, bättre att vi tänker på alla behövande barn runt om i världen och även i Sverige, vi har fler barn som lider här, nej man vill jämna ut det hela.. fler barn ska få mat på bordet, en skön säng att sova i, kläder de behöver och möjlighet att följa med på skolans utflykter  vad det än må kosta, än att vi ska ha hundratusentals mammaor som sitter o vräker i sig gräddtårtor o annat sött o gott på Mors dag.


Så till mina barn säger jag bara.. gör vad ni vill på söndag, det är ni väl unnade som jobbar o sliter varje dag.

Jag vet att ni älskar mig och jag är er enda mamma o kommer alltid att förbli...

vi träffas så ofta och då har vi mysigt.

Men jag vill absolut inte skuldbelägga eller sopa mattan för dom som älskar att hälsa på sin mamma på mors dag.. det är upp till var och en..

 


//Annmarie

Av ramdala-kiza - 25 maj 2011 22:04

Minnenas band.

Dina vackra mjuka fingrar greppar om min hand,
de väcker mina sinnen
alla söta minnen, om en tid där vi knöt våra band.

Vad som skulle komma kunde man ej ana, att sorgen blev så djup,
jag försökte leta i mina minnen, försökte förstå.
Men hur jag än grävde så närmade sig ett fasansfullt stup.


Min kärlek fick vidare vingar, jag såg åter i rosenrött,
nu andades nya lungor, och jag levde upp från allt som var dött.

Men banden skulle åter lösas upp, jag gick åter i saknad
i längtan och vemod.

Hur vacker klär sig inte moder jord,jag såg dig när du log,
i drömmen var du nära,din lilla kropp så rosensöt och trind
jag fick hålla dig nära och en lyckotår rann stilla ned för min kind.
Text: Annmarie

   


Av ramdala-kiza - 24 maj 2011 22:33

Vi kan lika gärna fortsätta på gårdagens tema: Ur led är tiden.

Nu tror jag minsann att postorderföretagen har gått i maskopi med läkemedelsföretagen för testning inför ett nytt antidepressivt läkemedel. Tror att dessa företag kan ta till vilka metoder som helst för att se hur pass stresståliga vi är.Eller kan det vara så att NATO eller öststaterna tagit fram ett nytt psykologiskt stridmedel:  Vi utplånar en hel nation genom stress samt ångest..och hur gör vi det på bästa sätt?


Jo, vi tar helt enkelt ett väletablerat känt företag inom textilbranchen och så slår vi till hemma i folks brevlådor då de minst anar det...

Ångest och självdestruktiva tankar formas och biter sig fast hos befolkningen och vi har eleminerat allt hot ifrån den så förut lyckliga o våryra människorna, alla vår- samt sommarkänslor slocknar som kommer att göra att vi ej producerar några avkommor i större antal som förut.Nej, de har verkligen kommit på en fiffig ide, men jag har minsann genomskådat dom.

Så om ni inte redan har fått Cellbes höstkatalog i brevlådan, ta inte in den, släng den genast i soptunnan, och för guds skull öppna inte plasthöljet och börja bläddra i den för då är det kört.





Jag gör bilden så liten som möjligt för att eleminera

ev påverkan som kan vara en fara för dig o andra 




//Annmarie




Av ramdala-kiza - 23 maj 2011 17:17

Vilket bra verktyg jag upptäckt här på bloggen. Jag kan skriva ett inlägg när som helst o sedan själv bestämma när jag vill publicera, mycket bra. Så detta inlägg skriver jag Söndag får se om det kommer fram höll jag på att säga klockan halv sex i morgon Måndag.


Ur led är tiden .. hmm just det.

Allt förändras runt omkring oss, vi hakar på och hinner knappt med i svängarna. Nya moden skapas, vi människor tror oxå att vi måste förändras, att vi ska göra så radikala saker som möjligt.

Vi vill vara jämnställda det andra könet till den så milda grad att vi fördärvar för oss själva och inte minst för andra.


Unga kvinnor idag tror att de kan haka på det manliga beteendet men jag tycker endast att det blir patetiskt till slut.

Att bejaka sin kvinnlighet och sin femenina sida är inget fel och görs allt för sällan. 

Vi behöver som min systerdotter Maria brukar säga lite mer vardagsglamour, och jag håller med henne. 

Men det är inte glammigt att vara kvinna och dessutom mamma, men var och en ska göra det man är bäst på, och vi är faktiskt bäst på att vara kvinnor och mammor, men det finns undantag tyvärr, och de kommer att få betala ett högt pris till slut. Allt kommer att slå tillbaka på de kvinnor som försöker apa efter mannen, bar a för saken skull och inte för att det är genomtänkt.


Jag är glad att jag är kvinna mamma och nu med Farmor.. jag vill vara kvinnlig, ta på mig vackra snygga klänningar, röra mig fint, älska mina medsystrar, vara den där bullbakande mamman o Farmodern...

Och jag är glad att jag har den stil jag har att jag vill inreda romantiskt och fint.

På tal om det så kommer här lite fler inredningsbilder från mitt nya hem..håll till godo !



   Nytt vitrinskåp...

   tillhörande hörnskåp.

   Pottskåpet har fått maka sig lite åt sidan...

   Bäddsoffa, så nu är alla som vill hjärtligt välkomna att natta över.

   kanske ni  hellre vill sova i min säng ..?

   ligga o titta ut på den fina utsikten de böljande fälten utanför...

 

Vackert nu...



 

en kruka med syrener är oxå vackert...


   och inte tala om en antik symaskin.. älskar den.



//Annmarie

Av ramdala-kiza - 21 maj 2011 23:18

Lördagen började med melodikrysset som jag faktiskt skickade in idag. Chansa helt vilt att man vinner,

Och så blev det ju ett lyckligt slut i och med att den där gubben hade åter räknat fel på miniräknaren, så jag tycker nog att någon borde lägga in honom på vårdhem o låsa in hans miniräknare, helst slänga den....tänk vad barn o ungdomar han har skrämt upp världen över, och tänk vilken ångest hans anhängare inte gått o burit på dessa dagar, tycker faktiskt synd om dem. Men han är väl över nittio år o längtar nog o bett om aktiv dödshjälp, men är det så att han är ute efter en sådan lösning så kan han nog betala en slant för det i americat så fixas det nog för honom o han kan möta sin frälsare eller någon annan.


men jag bakade av hjärtans lust idag inför att särbons barnbarn skulle komma o hälsa på o naturligtvis blev det kärleksmums.


De hade varit i Olofström på marknad tillsammans med gammelmoster med man. Mycket hade de o att berätta medan vi åt hemmagjorda köttbullar, de åt med god aptit.


En runda med vovven blev det sedan, och vilken tur vi gick förbi en lekpark...

där stannade vi till en stund (inte alls uträknat). 


Sedan den obligatoriska myskvällen med ännu mer kärleksmums o god dricka.


                När husse kommer då är lyckan total för Katla och vise versa tror jag nog. Här är det oxå "Kärleksmums"



//Annmarie

Av ramdala-kiza - 20 maj 2011 19:35

Glöm inte bort barnet i dig...

O vem sa att gamla kärrringar inte får klättra i träd eller sätta sig på en gunga o fröjdas av hjärtans lust. Ingen.

Jag kommer att behålla mitt barnsliga Jag så länge jag lever.

När jag väntade mitt första barn så trodde jag att nu var det slut på leken nu skulle vuxna Annmarie ta över o jag skulle bli förnuftig och en riktig tant trodde jag.. blott 21 år gammal, men tänka så fel man kan ha. Nu som farmor ska jag barnsla mig ännu mer, leka som aldrig förr.. bygga kossor av kottar o tälja barkbåtar o bygga koja av fyra stolar o en filt o läsa serietidningar med hjälp av fricklampan.. dra in en massa onyttig mat o bara spilla saft, det ska jag.



Jag ska palla äpplen i grannens trädgård o busringa i telefon.. eller? Nja.. någon hejd får det väl vara med tosigheterna, men ändå !!

Nej, glöm inte barnet i dig, ta fram henne eller honom och var här och nu precis som barnet och du kommer att upptäcka en massa fantastiskt både hos dig själv och andra.



   Måsarna o kajorna lekte herre på täppan  här utanför  idag o tänk det var nästan så jag tog sats jag med...



//Annmarie

Av ramdala-kiza - 19 maj 2011 17:10

Sovit till halv tolv nästan idag. Ingen vidare sömn i natt, ligger mest o funderar o vänder o vrider på mig.

Kisarna har varit ute hela natten de börjar vänja sig vid omgivningarna nu.

Katla sover vid min säng o snarkar värre än mig.

så jag har inget nytt att förtälja mer än att jag hoppas jag mår prima i morgon.

Vackert väder har vi i alla fall men lite blåsigt här på slätten. Till helgen kommer särbon med barnbarnen sina, de ska vara här över helgen o det blir så skoj.. riktigt längtar efter de små barnen.


Ha en fortsatt fin dag alla.

 

//Annmarie


Presentation


Kära läsare. Välkommen till min blogg. Jag hette förut AM;s Radioprat då jag bloggade för Metrobloggen. Frilansar ej på SR längre, men du kanske vill hälsa på mig ändå. O DU... du behöver ej ta av dig skorna när du kliver in.



räknare

Sök i bloggen

Undersökning på skoj.

Vilka sökväg tog du för att hitta hit?
 Jag kan adressen.
 Genom Facebook.
 Google
 Genom annan blogg.
 Av en ren slump.
 Genom bloggplatsen.se
 Annan sökväg ex bloggportalen, Radio Blekinge,bloglovin
 Jag prenumererar på din blogg.

Väder just NU

klart.se

Read my blogg.

Alvas Hus

Länkar

Besöksräknare

Besöksstatistik

Senaste inläggen

I mitt fotspår.

Arkiv

Bloggfy


Ovido - Quiz & Flashcards