Ramdala-Kiza

Direktlänk till inlägg 27 maj 2011

Slopa Mors dag....

Av ramdala-kiza - 27 maj 2011 09:06

Jag har aldrig tyckt om Mors dag, detta komersiella påhitt, för visst är det så att affärerna får ut mer av detta än de firande själva,eller har jag fel ?


Denna dagen skapar så mycket ångest och oro hos många,

dels hos mödrarna som kanske känner att de måste hålla sig hemma denna dag ifall barnen dyker upp, hon står där o lagar middag som vanligt och make o barn slår sig ner vid ett dukat bord, men så finns det ju de familjer som bjuder ut sin mamma på mat.

Hos barnen som känner att de ska vara tvingade att åka runt som skottspolingar på bygden, kommer vi för sent eller inte alls så kanske hon tror att vi inte bryr oss!!

Men varför?

Är det inte roligare och känns mycket mer kärleksfullare om barnen kommer bara så där apropå o överraskar med en liten blomma eller en god kaka, eller kanske bara bjuder på sig själva, håller sällskap en stund om nu mamman bor ensam?

Varför ska vi ha en speciell dag då vi ska bedyra vår kärlek till våra mödrar, farmödrar eller svärmor o mormor?

Nej, det blir så konstlat tycker jag. Låt det bli "Mors Dag" varje dag istället.

Lika med fars dag.

Tycker det har varit ett av de kloklaste beslut av förskolor samt vanliga grundskola att de slutat med den obligatoriska pysselstunden inför denna dag. Alla barn har inte sin mamma i livet  eller är tillgänglig, som samhället ser ut idag så har vi en mix i familjer, kärnfamiljen är inte lika vanlig idag som för 30 år sedan.


Barnens dag ska vi inte tala om.. det är ju för sjuttsingen Barnens dag varenda dag i många familjer, där det skäms bort o curlas framför våra barn.Så det är bra att den inte firas på det sättet längre, bättre att vi tänker på alla behövande barn runt om i världen och även i Sverige, vi har fler barn som lider här, nej man vill jämna ut det hela.. fler barn ska få mat på bordet, en skön säng att sova i, kläder de behöver och möjlighet att följa med på skolans utflykter  vad det än må kosta, än att vi ska ha hundratusentals mammaor som sitter o vräker i sig gräddtårtor o annat sött o gott på Mors dag.


Så till mina barn säger jag bara.. gör vad ni vill på söndag, det är ni väl unnade som jobbar o sliter varje dag.

Jag vet att ni älskar mig och jag är er enda mamma o kommer alltid att förbli...

vi träffas så ofta och då har vi mysigt.

Men jag vill absolut inte skuldbelägga eller sopa mattan för dom som älskar att hälsa på sin mamma på mors dag.. det är upp till var och en..

 


//Annmarie

 
 
Joan

Joan

27 maj 2011 10:14

Helt rätt.. Kan inte påminna mig om att jag har bjudit mina barn på morsdags middag...de tittar hit då och då på fika, någon gång så äter vi tillsammans, men oftast blir jag bjuden på god mat och dryck.. av dem.. Kontakt har vi varje vecka och ses ofta.. Och det här med att göra pyssel i skolan till mor- och fars dag, gudskelov att det är borttaget.. minns mina barn när de var små och gick på lågstadiet, de kom hem med saker som de hade gjort på fars dag och det var svårt för dem, eftersom deras far var frånvarande.. //kram J

http://meavita-mittliv.bloggplatsen.sen.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

27 maj 2011 11:16

Kommer i alla fall att fira Mors Dag. Det var inte alls svårt att hitta något att köpa/göra heller. Men alla väljer ju men visst kan det vara bra att skippa dagen i skolan åtminstone.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Hanna

Hanna

27 maj 2011 12:48

Jag håller med dig mors dag frambringar inte alls lika mycket positiva känslor som negativa. Synd att en dag med så god intentioner skall frambringa så mycket negativt. Håller med dig, borde slopa både mor och fars dag.
Bra inlägg och ha en bra dag!

http://hannastankar.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

http://frujossan.bloggplatsen.se

27 maj 2011 19:11

Morsdag är inget att fira. kanske firade det när jag var liten för att ge något till mamma. men som det är nu firas det inte och har inte gjorts på sjukt länge.

farsdag firas däremot för att mamma och syrran tycker det.

 
annemon

annemon

27 maj 2011 19:44

Nej jag tror nog du har rätt det är nog bara bra för affärerna,skönt att dom har slutat med detta i skolorna. Inget morsdagsfirande här inte.

http://annemon.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Andrea

27 maj 2011 23:01

Jaa detta jippo är ju helt förlegat ..! såg att din väninna inte blir av med sin stalker, måste kännas jättejobbigt även för dej !!

ramdala-kiza

28 maj 2011 10:04

Ja, jag hoppas verkligen mina barn kopplar av Mors dag men det brukar de, de vet vad jag tycker. Susanne har det verkligen jobbigt, och jag blir väldigt orolig. //Kram

 
Hanna

Hanna

28 maj 2011 06:13

Håller med dig!!
Kommer att tänka på en sak som hände för några år sen.
Jag och några kompisar hade plockat blommor och gett till en granne på mors dag. Och sen några dagar senare dog hennes son i en brand, så då var hon inte längre mamma.

http://hanna-linnea.bloggplatsen.se

ramdala-kiza

28 maj 2011 10:05

Usch.. jobbiga minnen och jobbigt för familjen. Nej, man ska ta hand om varandra varje dag.//Kram

 
Gitte bortbytingen

Gitte bortbytingen

28 maj 2011 18:44

Jag är lite kluven. Jag gör nog ingen annorlunda middag men nog hade jag mer än gärna bjudit ut mina ungar någon mors dag, (dvs inte velat bli bjuden) någon gång, men det blir inte i år heller. Utan dem vore jag liksom ingen mor från första början. Men det får bli ett bak av det mindre slaget och kaffepettern står på för jämnan och så får jag väl hoppas att åtminstone några av dem kan komma för en pliktskyldig fika, om inte annat för att det inte längre är så ofta vi ses längre i en hel konstellation? Men utan presenter och blommor och blader, en fika och en stund tillsammans, skitsamma om skälet stod i almenackan liksom... man kan njuta lite av dagen utan att ge köpmännen vad de förväntar sig?

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ramdala-kiza - 23 mars 2012 18:05

Jag avlsutar nu min blogg. Jag kommer att ha den vilande  bara av den orsaken att jag har så många bilder här som jag vill ha kvar ,många minnen. Men jag kommer från och med nu att aldrig mer skriva ett inlägg.  Tävlingen som pågår har jag fått...

Av ramdala-kiza - 22 mars 2012 20:07

Bara du vet vad just dessa bilder säger till dig... Bilder talar till oss på olika vis, den unika känslan ligger i dig som den unika betraktare som du är.     Skriv gärna en kommentar och tala om vad du får för känslor, och vad de gör med dig...

Av ramdala-kiza - 22 mars 2012 15:04


De senaste veckorna har jag inte känt igen mig själv.  Är ingen storätare men nu den senaste tiden kan jag jag känna hunger på de allra märkligaste tider och ställen, under möten, efter möten, när jag springer i korridoerer och kulvetar. I går tr...

Av ramdala-kiza - 21 mars 2012 20:47


med besökandet....       

Av ramdala-kiza - 21 mars 2012 19:24


tror jag.. Lyssnade på ett program på P1 som heter Tendens.. en underbar kvinna som heter Agnesdotter i efternamn och är journalist i botten skolade om sig till rörmokare efter att ha gått in i den berömda väggen, berättade sin fantastiska resa. Nä...

Presentation


Kära läsare. Välkommen till min blogg. Jag hette förut AM;s Radioprat då jag bloggade för Metrobloggen. Frilansar ej på SR längre, men du kanske vill hälsa på mig ändå. O DU... du behöver ej ta av dig skorna när du kliver in.



räknare

Sök i bloggen

Undersökning på skoj.

Vilka sökväg tog du för att hitta hit?
 Jag kan adressen.
 Genom Facebook.
 Google
 Genom annan blogg.
 Av en ren slump.
 Genom bloggplatsen.se
 Annan sökväg ex bloggportalen, Radio Blekinge,bloglovin
 Jag prenumererar på din blogg.

Väder just NU

klart.se

Read my blogg.

Alvas Hus

Länkar

Besöksräknare

Besöksstatistik

Senaste inläggen

I mitt fotspår.

Arkiv

Bloggfy


Ovido - Quiz & Flashcards