Ramdala-Kiza

Alla inlägg under juni 2010

Av ramdala-kiza - 30 juni 2010 20:35

Har nu varit hos min systerdotterdotter och firat hennes 1 årsdag. det var första gången jag fick träffa henne. En sådan liten docka!!! Söt som socker.

Hon blev så upppvaktad av mormor o morfar, gammalmostrar,kusin med kusinbarn, faster, grannar o vänner.

Ja det var rena rama taberaset på sallad o godsaker.

Vilka  fina presenter hon fick med. Jag vill inte lägga ut några kort på den lilla eftersom jag inte frågat föräldrarna om lov..

Men det har varit så trevligt.

Nu ska jag göra mindre trevlig sak o det är att betala alla räkningar, Nordea har haft tjall på linjen så inte förrens nu först i kväll kom man in på deras sida.


Detta har drabbvar visst 1,6 milj personer dessa två dagar.Voine voine !!!!

Av ramdala-kiza - 30 juni 2010 10:03

Nu har jag inte skrivit på några dagar. hur ska man hinna när solen skiner o stranden lockar.

Det är så underbart här nere i södern nu.

Tre dagarmed en underbar sol som har gott morgonhumör.

lilla stepphönan har tagit sitt första dopp. Ja, jag vadade ut, sänkte mig ner i vattnet, simma vågade jag inte för rygg o ben...men underbart var det ändå. I förgår var det 24 grader i vattnet.

  Det svider rejält på ryggen idag, vad konstiga vi människor är som frivilligt ger oss brännskador!!!

Trummenäs camping o bad ligger bara sju min gångväg från mig, så det är en riktig ynnest att bo här. Hoppas jag aldrig blir hemmablind, att bo i skogen som jag en gång gjorde några år skulle jag aldrig vilja igen. Att få känna saltlukten är underbart,

Men alla har sitt smultronställe, så man kan inte hävda att den ena eller den andra bor vackrare.. utan det är utifrån betraktarens öga som så mycket annat.

  Här sitter jag i går o njuter.

läser just nu en bok..ja jag lyssnar inte utan i sommar gäller riktiga böcker.

Mari Jungstedsts ,Den dubbla tystnaden,ligger just nu i solkorgen.

Den rekomenderar jag varmt, som vanligt utspelar den sig på Gotland.. och själva mordet under Bergmanveckan.


Idag blir det dock inte stranden utan Aspö, en ö utanför Karlskrona. tar en halvtimme med färjan. Ska på min systerdotterdotters 1 årskalas. det ska bli såå roligt!!!

Måste köpa nåt riktigt gulligt till henne idag.

  Lillstintan Linn är hos sin pappa denna vecka. hon är iväg på nåt skoj. Jag saknar henne så !!

Här är en bild inifrån stugan i Rättvik under Midsommarhelgen. klockan är väl 1 på natten här o hon är i sitt esse...

Av ramdala-kiza - 28 juni 2010 09:41

Idag är vi lie sega Linn och jag. det känns i kroppen att man satt i 70 mil hem igår. Vi gjorde många stopp, som t.ex detta med glassätande,man skulle öppna ett eget glasskonto på vintern för att ha sekiner över till glassfrosseri på sommaren. En liten bägare kostar med två kulor i 24 kr,hutlöst kan man tycka.

Susannes hund Pila är förtjust i glass hon, när ingen såg fick hon slicka min glassskål efer vi äti jordgubbar, glass o vispgrädde.Vi har våra hemlisar hon o jag. Jag hade oxå med mig en påse torkade grisöron.. det gick hem, de smaskade o åt,så nu har jag lovat en påse till när jag kommer upp nästa gång. Tänk så gott att gnatta på öron..kanske man skulle prova   Linn sover fortfarande, trött så in i norden..hon får sova lite till.

Kanske jag ska bära ut henne på gräsmattan så får hon känna på hur underbart det är att sträcka ut sig bland smörblommor o hundkex.. för inte kan det vara fel,kolla bara in grabbarna boys här,snyggingarna,de njuter i största välbehag... man skulle vara häst ibland !!!!




Av ramdala-kiza - 27 juni 2010 12:37

Nu är vi på väg hem. Fyra dagar hos lilla Susanne i Dalarna. En midsommarhelg där i moder Sveas famn, midsommarens mecka..är en både en upplevelse i form av natur,ängar med tusen blommor, sjöar,dalar.. ja allt vad sommar är.


Vi har haft det så mysigt, vi har ätit gott, umgåtts, arbetat med hästar, planterat blommor, skrattat o härjat. Vi bodde i en underbar liten stuga på gården,det känns så gott att den där stugan alltid finns där för oss om vi känner för att ta en tur upp.

Vad som facinerar oss är hur i all världen Susanne hinner o orkar med allt, med över tjugo hästar att fodra, mocka hos, ta dem varje morgon till olika hagar är verkligen ett hästjobb (där fick jag till det).

Susanne o jag har haft näst intill daglig kontakt sedan i Januari...att äntligen få träffasd var som att komma hem till en älskad syster, en bästa vän, en själsfrände. Hon är ju vårat x-tra barn, o vi vakar över henne som örnar.


Tänk vad allt förvrängs i skvallerpressen,den Susanne som vi har varit hos är den vanliga härliga Susanne som står o trampar i hästskiten uppe på containern, den Susanne som kommer o ger en en kram o puss på kinden,som bara är lycklig att vi är där.

Vi hade ju oxå ynnesten att träffa Anders o hans barn, med respektive. Och så Susannes Joakim, en härlig kille, med härliga kommentarer o ibland urdalska åsikter. När han berättar om älgjakt o fiskeäventyr..ja då lyssnar man.


Jag hoppas att du Susanne alltid kommer att vara den du är, att du fortfarande kommer att figurera i positiva artiklar i tidningarna, i roliga Tv-program osv... annars får du pyngel i rumpen av mig.Men först o främst är du en enastående hästbonde, mamma o vännina.

Idag skulle skådespelaren Stefan sauk komma o ta en ridtur med sitt följe, honom missade vi..jag är övertygad om att han fick en härlig ridtur.


Nu närmar vi oss Örebro, sedan askesund, Gränna o Jönköping. En middag på någon vägkrog blir det under eftermiddagen.

tack alla underbara vänner här på bloggen för underbara kommentarer, tack Pem, Carina, Dansbandsfrun,Sita Joan ,Lisa o alla andra.Älskar er!!!!

                

Av ramdala-kiza - 23 juni 2010 00:58

Livet tar sina krumsprång ibland..

Jag brukar ju tal om för er att mitt favoritutryck är: När livet kommer emellan.

Det citatet har jag fått från Sven Wolter som använde det när han en gång kom på sin första fru när hon var otrogen.

ja, livet kommer emellan.. ingen dans på rosor.

'

Men många lyckliga stunder har man kvar i livet.

  Linn snart 12 år


När man som jag har ett flertal relationer bakom mig.. olyckliga destruktiva relationer, så är det lätt att man tappar tron på livet.

Saken blir inte lättare av att det finns människor i ens närhet som ideligen påminner en om sitt misslyckande.

När man gör sina val i livet så tror man ju att just det valet är det rätta just då,eller hur. Ingen går väl in i en relation med den tron att det ska sluta med skilsmässa.. eller har jag fel?


I min förra blogg jag hade fick jag så fula kommentarer som kränkte mig o talade om för mig vilken dålig Mor jag varit och är.

Ja, kanske det, inga föräldrar är perfekta, inte ens de "fröken präktiga" som ställer sig först i kön för att poängtera det för mig.

Å sedan borde jag ju skämmas.. vilken slampa jag är. Jag har ju fyra barn med tre olika män!!

Ja, det är Lillbabs å jag... brukar jag säga. Men vem har rätt att dömma? Ingen vet historien bakom, ingen vet vad jag har gått igenom.. ingen har levt mitt liv, och då verkligen inte de som är först med att dömma.

Stackars barn, var det någon som skrev...

Stackars barn????

Mina barn har haft en närvarande mamma i hela sitt liv, jag har aldrig druckit mig full, jag nvänder inte droger, jag har aldig hängt på danshak o pubar..aldrig gått ut med tjejkompisar o röjt på fredagar el lördagar.Jag har alltid satt mina barn i främsta rummet. Långa tider har jag fått uppfostra de själv utan någon annan inblandning.

 Mina barn har verkligen klarat sig bra i livet.

De är både driftiga, arbetsamma, omtänksamma o artiga. De känner empati med andra människor, älskar djur , är intiligenta som få. har både skrivandet o talets gåva.. så jag är verkligen stolt över dom. Skulle de haft en sådan hemsk barndom eller hemsk Mor , så hade de aldrig blivit de individer de är idag.

Jag har flera exempel på familjer där de levat o lever i tvåsamhet.. där barnen går arbetslösa, inte driftiga nog att varken söka jobb eller vilja försörja sig utan springer hem till mor o far så snart det kniper, Ungdomar som fortfarande bor hemma fast de är 20+, Nu menar jag inte att det är fel på dessa familjer, men komnstigt nog så är det dom som kritiserar mig o mitt leverne först o mest av alla. Nej, ta grandet ur ert egna öga först, sedan kan ni dömma.

Hur många äktenskap är det som bara vill visa en tjusig fasad utåt? Där bägge parter dricker för mycket, eller där den ena alltid får sina örfilar av sin make.....det fönster som du promenerar förbi på kvällen, just det där fönstret det hänger så tjusiga dyra gardiner i.. där pelagonerna prunkar på rad, i det hemmet kanske det hela tiden råder en kärlekslös stämning?Vad vet Du?

Jo, lika lite som du vet om mitt liv.

Jag är så stolt över mina barn, och jag vet att de älskar mig precis som jag är, mer eller mindre.

En gång var det en kurskamrat som förfasade sig över,när hon stod hemma o betraktade fotona som hängde på min vägg, förställande alla mina barn.

-Vem är det... är de syskon?

-Nähä--- inte de två,jaså dom två är det.. men din äldste då?

-jaså han har en annan pappa!!

-Å den yngsta..`jaså har hon oxå en annan pappa?

-Men Am då!!! Du menar inte... /tystnad)

-Jo, det menar jag, sa jag rätt så opstinat...

Då sa jag till henne, lugnt men bestämt... Mina barn förstår Du, de är alla syskon.. de är inga små öäktingar, de har alla växt under mitt hjärta..delat samma enrummare inuti mig.... de har alla samma mamma, o det är gott nog för mig

 

Skulle jag inte talat om det, skulle jag skämts över det?.. o inte besvarat hennes frågor, ja då hade jag förvägrat mina egna barn.. då skulle de vara en skam.

men, si det är de  inte, utan de är helt enkelt 4 stycken helt underbara personer med olika personligheter... å det är UNDERBART!!!!!

Av ramdala-kiza - 21 juni 2010 17:08

när behöver man göra det?

Jo, när regnet står som spö i backen o Asguden Tor har fått sitt värsta utbrott.

fast solen försöker leta sig fram mellan ett grått täcke, så är vindarna kalla.

Åskan har dånat här idag... kläderna mina som var nyss uthängda fick sig en sköljning till.

Så det är bara att fejka sommarkänsla...plocka in prästkragar...

sätta ut min älskade hängmatta, hade tänkt inviga den idag, men icke.

Jag kanske kan släpa in den o sätta den i vardagsrummet, lukta på prästkragarna o sätta på Sollampan???

   

Av ramdala-kiza - 21 juni 2010 12:04

Förut kunde jag skriva tre fyra inlägg om dagen på min blogg, men vissa personer har gjort att all min glädje av att skriva har helt flugit bort.

Det som var min inspirationskänsla, min ventil utåt, den gjorde så jag orkade med min smärta o mina bekymmer.

Bloggen jag hade på Metro vart mycket uppskattad, med över 1000 besaökare per dag låg den bra till på topplistan.

Men som sagt det finns alltid avundsjuka människor här i världen som har ett så själsligt fattigt liv att det enda nöje de får ut av livet är att fördärva för andra människor.  

Idag har jag kanske 30 besökare som läser min blogg, och jag förstår dem,inga roliga anekdoter, smålustiga historier rinner numera inte från frontalloben min.


Min särbos släktingar har gjort allt för att fördärva. Hans fd fru har lagt ut hemska brev på sin blogg som hon påstår att både jag o min särbo har skrivit. Det är hemskt. Endast ett dygn la hon ut dem för att sedan plocka bort dom, endast i det syfte att vi o andra skulle få ta del av anklagelserna.


Nu ska jag o särbon samt min dotter åka upp till vår goa vän Susanne o fira midsommar där, vi ska ha det så mysigt.   Susanne har ju flera tusen besökare per dag som läser hennes blogg, och min särbos ex är en av dem, som kommenterar så sött o rart... i vilket syfte.. ja det får ni räkna ut själva.

Vi känner oss iaktagna vad vi än hittar på.. så nu ska väl vissa personer sitta o frottera sig äver vårt midsommarfirande i ord o bild.

Ett tag tänkte vi både Susanne o jag att inget skulle dokumenteras från firandet men vi har tänkt om i den frågan. Vi ska blogga hej vilt hela helgen.. så kan de ju sitta där med sina långa näsor.. o dregla.

Men det är så fult, så fult.. att försöka vara en person utåt.. men inuti är man full av avund o nyfikenhet.

Men vi bjuder på det här, min familj o jag.......

och önskar vedebörande personer en riktigt GLAD MIDSOMMAR!!!!





Av ramdala-kiza - 20 juni 2010 16:55

Nu har jag ordnat lite här hemma, möblerat om o så.

        

Kent kom i helgen o klippte gräsmattan.

  

På lördagen for vi till Wämöparken på loppis drog sedan vidare in till city o fikade, gick på torget o handlade lite.

Sedan var det bröloppet som gällde.    Tittade mest hela em o kvällen. Frida o tor kom o hjälpte oss att äta upp räkmackorna. Lille Tardis var oxå med..han älskade räkorna.  

Idag söndag är det allmän slappardag.

grillkorven är på tilllagning o solen skiner ute,fast det är kyliga vindar.

  

Presentation


Kära läsare. Välkommen till min blogg. Jag hette förut AM;s Radioprat då jag bloggade för Metrobloggen. Frilansar ej på SR längre, men du kanske vill hälsa på mig ändå. O DU... du behöver ej ta av dig skorna när du kliver in.



räknare

Sök i bloggen

Undersökning på skoj.

Vilka sökväg tog du för att hitta hit?
 Jag kan adressen.
 Genom Facebook.
 Google
 Genom annan blogg.
 Av en ren slump.
 Genom bloggplatsen.se
 Annan sökväg ex bloggportalen, Radio Blekinge,bloglovin
 Jag prenumererar på din blogg.

Väder just NU

klart.se

Read my blogg.

Alvas Hus

Länkar

Besöksräknare

Besöksstatistik

Senaste inläggen

I mitt fotspår.

Arkiv

Bloggfy


Ovido - Quiz & Flashcards