Ramdala-Kiza

Alla inlägg under juni 2011

Av ramdala-kiza - 30 juni 2011 20:23

Väntar nu i kväll på att ett litet oväder ska dra in från söder, från Polen rättare sagt.

I eftermiddag har jag legat steget före, klippt gräs och städat, att in blommor o blader. 

Ett tag såg jag ut som om jag nyss kom från duschen. Inte vet jag om det är klimakteriet eller om det var för att det var olidligt kvavt. Svetten rann längs ryggen, å ja tänkte jag då går vi ner ett kilo till, bara bra det.


Djuren lider också i denna värmen. Tardis har legat helt utslagen på en stol i matrummet hela dagen. Katla har legat under bigaråträdet. 

De andra kisarna har jag inte sett till.


I morse vaknade Kent o jag att vi hade folk på gården, Katla skällde o förvarnade oss, det är bra det. Om någon skulle försöka bryta sig in medan vi sover så lär det inte bli lätt.

Kent har haft påhälsning igen för femtielfte gången. kläder, mat  o värdesaker, rutor nedmonterade ect...allt förstört o borta.

Nu har Kent inte längre enamt ansvar för huset utan jag finns oxå med, så ingen mer kan varken försöka skriva sig i S-borg än mindre ta sig in för då är det jag som polisanmäler och det blir rättsliga följder, och även anmälan om åverkan på egendom. Ej heller kan någon komma med några dumma påståenden ect.För nu är det jag som också bestämmer.Vidabefodra gärna detta till berörda.


Men nog med bekymmer.. de som sticker huvudet i sanden kan ju göra det,men de lider nog mest själva.

En del måste mogna precis som sommaren.. eller så blir hela livet ett enda långt oväder.



Nu behöver vi något vackert att titta på.. så varsågoda lite vackra bilder.


   Katla svettas..     likaså Kiza...   Bigaråerna...  är snart mogna..

   Sommarens vackraste ros...   pryder..   min ingång o hälsar mig varmt välkommen hem varje gång....

   Vädret  är snart moget....   för ett oväder...



// Annmarie



Av ramdala-kiza - 28 juni 2011 18:03

Nu sjunger vi på finalen.. ytterligare en bildkavalkad från semestern.

Nu är det Kent som står för fotona...


Här kommer Xtra-Allt, för det är ju så att när man är i Dalarna hos Susanne på Smårsgården ja då duger inget förutom det allra bästa och det fick vi.

Myggorna hade oxå något x-tra, de suger numera fett när de biter, så i de följande bilderna ska ni få se så slimmade vi är, det var ju därför vi åt så mycket, för det gjorde ju ingenting.


                                                  

Askersund på hemvägen....

  Kent har hämtat glasss o kaffe.   Glassen var till Katla.  

Skönt att vila en stund...    Ja då säger vi hej o tack för denna gång o fina foton från Dalarna Semester 2011.



//Annmarie

Av ramdala-kiza - 27 juni 2011 22:14

Lägger ut ytterligare bilder från vår semestertripp till Blecket och Susanne.

Vi har nu kommit hem trötta men absolut nöjda. Vi saknar Dalarna redan, vilket lugn o underbar atmosfär det är hos Susanne o gården.

Vi har ätit non stop. Vi hade med oss rökt fisk i olika former samt rökta räkor.Jag gjorde min egna specialare potatissallad som jag tror var uppskattad, men mest uppskattade var nog polkagrisarna jag köpt till Jocken o Lina... de hade en strykande åtgång.

Under söndagen for Susanne o jag till byn, alltså Rättvik, vi hade en egen stund utan karlar o djur. Skönt att få prata ostört om allt som händer runt omkring.

Inne på ICA blev vi fast, naturligtvis fanns Susanne på Hänts framsida, men ack vad snopna vi blev när inget repotage fanns i tidningen.,.ja, vad de skrev nu? Jo, att Susanne var trött på karlar o letar efter en kvinna. vi skämtade att vi kanske skulle gå armkrok nere på långbryggan så fick folk ännu mer att prata om..ja det är inte klokt vad de hittar på blaskorna..

Kent o Joakim var o fiskade bäcköring under tiden så fick de lite grabbtid dom också. De går bra ihop de där två, fast dialekten kan ställa till det lite, 


Vi har en dröm att köpa granntorpet, en söt sommarstuga, Jocken ville det så kunde han sköta om det på vintern åt oss, ja tänk om vi hade haft möjlighet.


   Katlas mentor gammelmor Pila....   mat mat o åter mat....   Inget kul o ha fång....   Zelda har vakten...   Om stugor kunde tala....   Hi hi..ölandstokar finns det även i Dalarna..   Säkert väldigt mycket fotad av turister, Fontänen i Rättvik...   Nu suger det i fikatarmen på oss...   Jammi....   Guuuud så gott Susanne...   Långbryggan ut i Siljan...Rodelbanan syns där borta..   Rodelbanan syns där borta...   Blåa berg.. så vackert.   -Susanne har de dans här på bryggan? jag menar här är ju scenen? -Nej,Annmarie det är väntkuren för båten Gustav wasa!!!   Jisses så dum man kan va...    glassen är uppäten...   Se viken fångst.. bäcköring..nyrensad..   ..och stekt.





//Annmarie

Av ramdala-kiza - 26 juni 2011 00:46

Ännu en dag har nått sin ende och en ny har börjat..idag skriver vi den 26 juni.

Kära vänner har kommit till Blecket för att hälsa på, min underbara bloggvän o nu tillika väninna Joan med make Svenne. Ett suveränt trevligt par som sprider så mycket glädje och gör så att vi kiknar av skratt runt matbordet på altanen. De hade både mat o god hemma gjord paj med sig som de bjöd på. Till kaffet fick Susanne och jag ett litet blått paket var.. en underbar liten skyddsängel med tillhörande silverkedja i present, tårarna kom, det var den finaste present.

Tänk, Joan visste precis vad jag önskade mig.

Nu har vi alla krupit in i våra små holkar. Blekingestugan nu kallad ...som Kent o jag camperar i..här kommer lite bilder från i eftermiddag o kvällen.


  Ingen är rädder för vargen här..en skön skogspromenad.   Små hö o fähus hittar man lite varstans.   Matte o Katla...   Ja se dessa mobiler.. Joan hade fått en ny, massor med funktioner att lära..teknikens under är nära!!!   Hur tar man nu kort med den här mojängen undrar Joan.. 

Gutår go vänner..!!!!    Joan är fortfarande fast med att lösa mysteriet med telefonen..."Jag ska klara av det.." 

Ett litet blått paket... (med vita snören)....    Titta så fint.. (ursäkta kvaliten på bilden)



Nej, nu kom visst john blund förbi...


Natti go vänner....


//Annmarie

Av ramdala-kiza - 25 juni 2011 15:52

Nu har vi landat och installerat oss hos Susanne o Joakim o Lina.

Vilken underbar midsommarafton, allt ifrån att gå loss på nya altanen, torka o feja medan vi spelar härlig musik o tar en spontan dans, till lite stövtåg i Rättvik. En sillunch som hette duga och efterföljande grillkväll.

Midsommardagen har gått i mysens täcken, Susanne med sin rosa kanindräkt o jag i kängurudräkten har vi varit en syn för gudarna, men är det slappardag så är det.

Vi hade planerat en massa annat som vi nu lagt på hatthyllan för vi satt uppe till natta och hann precis duka av bordet från goda drycker o ost kex innan spöregnet kom, och ljudet av det vaggade oss sedan till en skön sömn hela natten lång.


  Vackert dukat bord...   Hästarna i diethagen, ja jisses...   där behöver vi med gå idag.   Men Zelda..hon tar det lugnt hon o njuter i soffan, ingen diet här inte.   Årliga midsommartåget med skön musik förgyllde gården...   Fint va?   Här spelas det...




Nu snart kommer Joan o Svenne o vi ska ha ännu en underbar kväll...


//Annmarie

Av ramdala-kiza - 20 juni 2011 09:20

Härligt ska det bli att få komma iväg på några dagars semester...

En del kanske tänker att AM är ju ledig så det är väl semester jämt för henne? Nej, det är det inte.

Det är inte semester att vara sjukskriven, tvärrtom.. 

Men nu i alla fall ska det bli så roligt att få se delar av vårt avlånga land. Att få stanna i Gränna o köpa polkagrisar.. måste handla lite grisöron till Pila o Hera med kom jag på när jag skriver i detta nu.Det var uppskattat förra året. Men Zelda katten tyckte inte om min pate´så jag får väl hitta på nåt annat, en midsommarkrans kanske?

Susanne har haft snickare hemma så nu är det tak över altanen, hon har gjort så fint hon.. o tän bara för min skull Inte skulle du Susanne!!!

Min underbara vän Joan med make får vi oxå ynnesten att träffa, ska bli helt underbart.

Så nu får man börja tänka på lite packning o så. 


   

Det som är så härligt är att Kent o jag får helt o hållet bara rå om varandra några dagar, det är fantastiskt.

Men med ett tungt hjärta tänker vi på att K har utsatts för ännu ett inbrott i går när han kom hem från mig upptäckte han det.. Altandörren helt sönder nu, kläder pengar o div andra saker borta. Snart äger han ingenting.

Så jag vädjar åter igen till andra anhöriga, sitt för fanken inte bara med armarna i kors utan visa lite förebaskad medkänsla o försök få tag på vedebörande som gjort detta. Vi har väl inget hem kvar när vi återvänder.....


Jag är väldigt orolig över vad som händer i framtiden. Alltid alltid alltid är det K som får ta de största smällarna.. det är för jäkligt. 

Men nu har vi en lösning tror jag , men det fixas inte över en dag.

Vi ska väl få resa iväg vi oxå o få koppla av, men det verkar inte så det är bara andra förunnat.


Men nu ska vi försöka koppla av o ha det härligt bara vi två o så Katla förstås.

Linn ska iväg med sin pappa denna midsommar... hoppas de får riktigt mysigt.


Idag blir det mysdag med Linn, hon ska på tjejkalas ikväll o sova över hos en vän... så vi ska handla något fint till Felicia.



//Annmarie


Av ramdala-kiza - 18 juni 2011 12:19

Nu har drängen kommit.. undrar om jag ska bjuda in honom på kaffe?

Han har lagat min gräsklippare med, tog väl så där fem minuter.

Katla har en ny kompis som ständigt blir utskälld.

Hon har försökt gömma sitt grisöra hela förmiddagen, så om ni tror vart hon grävt ner det, skvallra inte snälla, hon är så lättkrängt just nu, tonårshormoner förstår ni..


         


I morgon är det Vindkraftverkens dag.. Så mina fina små möllor kommer att bli beskådade invändigt o utvändigt.. det bjuds på kaffe, saft o fika . 

Så ni som bor i närheten,hjärtligt välkomna !!!



ja, det var väl allt från Solhaga så länge.. 

Ha det gott 


//Annmarie

Av ramdala-kiza - 17 juni 2011 15:35

Fick en utmaning av Sita min bloggvän...

Så nu utmanar jag tre andra och det får bli 

BondeSusanne,Joan samt Carina.

Häer skriver jag tio saker om mig själv.. håll i er !!!


1. Snarkar som en skogshuggare

2.Lyssnar alltid på Ring P1

3.Sminkar mig väldigt sällan

4. Har ett barnbarn

5.Städar väldigt sällan bilen.

6.Kissar alltid på kanten.

7.Ogillar "härmapor"

8.Aldrig mörkrädd

9.Romantisk

10.Mina ledord: Det är inte hur man har det, utan hur man tar det.

Allt som är rätt känns lätt, o allt som är lätt känns rätt.


Nu skickar jag iväg dessa tre utmaningar.. och nästa som jag möter får en kram.




//Annmarie

Presentation


Kära läsare. Välkommen till min blogg. Jag hette förut AM;s Radioprat då jag bloggade för Metrobloggen. Frilansar ej på SR längre, men du kanske vill hälsa på mig ändå. O DU... du behöver ej ta av dig skorna när du kliver in.



räknare

Sök i bloggen

Undersökning på skoj.

Vilka sökväg tog du för att hitta hit?
 Jag kan adressen.
 Genom Facebook.
 Google
 Genom annan blogg.
 Av en ren slump.
 Genom bloggplatsen.se
 Annan sökväg ex bloggportalen, Radio Blekinge,bloglovin
 Jag prenumererar på din blogg.

Väder just NU

klart.se

Read my blogg.

Alvas Hus

Länkar

Besöksräknare

Besöksstatistik

Senaste inläggen

I mitt fotspår.

Arkiv

Bloggfy


Ovido - Quiz & Flashcards