Ramdala-Kiza

Alla inlägg under december 2010

Av ramdala-kiza - 31 december 2010 10:38

Nu fortsätter vi vända blad som Kungen sa:


Juli ja: Mycket bad o sol.. och detta fantastiska fiskefänge som höll på att ta knäcken på Kent.

Vem fixck de största o flesta firrarna ..kommer ni ihåg?


Jo, det var AM.. Här i Lindvallska sjön. Kent hade gett sig den på att en öring skulle han dra upp. Han med kastspö o jag med metspö. Till slut fick jag en Lax av ett gäng karlar som fiskade med Gig. när jag kom traskans runt sjön med denna i näven.. ja då grät Kent av frustration. Han fick några sutar som håller botten ren där.


  

Augusti:

Linn kom hem från Kroatien, Kent hade semester o jag med.

Det var en ljuvlig sommar.

        

Det var en sommar som var fantastisk.


September:

Jag o Susanne drog till Stockholm o Dansfeber.

Träffade o fick ynnesten att lära känna goa Fredrik o Peter G Gustavsson.. vilka killar den ena roligare än den andre. Frikostiga, omtänksamma o helt galna.


Vi bodde på Sheraton alla o hade en trevlig kväll på rummet vårt.


           

Vi åt mycket, gott o länge vill jag minnas. Allt var tipp topp.. o ett oförglömligt minne.


Oktober:


Födelsedagar firade vi i oktober.

Frida fyllde och jag fyllde.

Det blev kalas ute i det fria.

                     



Sedan fick vi ju tillökning i familjen.

Lilla Katla gjorde entre´.


               

Världens finaste.

Katterna kom i chock, Mojje gömde sig under huset i fyra veckor men gav upp o kom in när första snön föll.

Nu bor vi alla i symbios o allt är frid o fröjd (nästan)



November:

En ruggig höstmånad.

Inget särskilt hände.

Jag hade mycket ont denna månad, o fick reda på att jag inte kan återvända till mitt arbete, inte i den professionen jag har i alla fall.

   

Jag fick reda på att jag skulle bli farmor.. men detta var i oktober minns jag nu, men gick hela november i ett lyckorus, och är kvar där ännu..

Jag vann en underbar sjal hos min bloiggvän Sita.. som hon gjort, den värmer mig om kvällarna.       

Frida hade tankar på att konvertera till nunna.... 

molnen hopade sig o förvarnade om vintern som skulle komma.



December:


     Snön o vintern kom tidigt.

Kallt blev det med och riktiga snöstormar.

  Då var det skönt att bara ligga inne o slappa.   

När man inte fick ut o skotta så klart.


En hemk händelse inträffade o det var när Linn skadade sig och fick åka ambulans till akuten. Hon var medvetslös o fick en massiv hjärnskakning. Ett dygn som jag inte vill återuppleva igen. Fruktansvärt  .


  

Hon repade sig efter ett par veckor o är nu sitt vanliga JAG, som tur väl är!!!!


Julen har kommit o gått. Nu står vi på trösklen o väntar på att öppna dörren o kliva in i det nya året.


Bara stjärnorna kan tala om o viska till oss vad det nya året kommer att tillföra oss.

En sak är säker och det är att Linn o jag kommer att flytta i April, och att ett nytt litet liv kommer att se dagens ljus..det är gott nog att veta för mig..



Så nu till er alla kära bloggläsare ,min familj, o mina vänner.


Ett riktigt GOTT SLUT och ETT GOTT NYTT ÅR till er alla. och tack för detta året o allt ni gett mig genom att skriva fina kommentarer på bloggen här.

 

Så hörs vi nästa år!!!!

 

 

  

  

 

 

 

  

En tanke och en känsla du ska ta med dig in i 2011.

 

 

 

Annmarie

 



Av ramdala-kiza - 30 december 2010 21:12

Inför den sk elfte timman så gör jag en enkel tillbakablick på år 2010.

Man ska ju inte se tillbaka utan blicka framåt, men så här dagen före årets sista dag är det helt tillåtet att summera och utvärdera året som vi nu lägger till handlingarna och arkiverar i våra hjärtan.


För mig har det varit ett mycket händelserikt år, med många intressanta möten och händelser. Resor samt överaskningar.


Den allra bästa överaskningen kom så här i slutet på året och det är att jag ska bli farmor till våren, det överbrygger nog alla positiva händelser och jag önskar det kommande föräldrarparet all lycka,och hoppas min lilla svärdotter får känna sig rask o pigg resten av graviditeten.


Janurari o februari var snörikt det minns väl alla-- och jag minns mycket väl de underbara gästerna jag hade i början på februari:

Jill och Inger som skulle hålla storseans i Lyckeby, dessa två pigga tossiga helt sanslöst roliga tjejer bodde hos mig under tre dagar.


Mycket bus o skratt, god mat o prat fram mot småtimmarna.


  

Här har de köpt varsin eldriven mascara som vi kom på att den var användbar till mycket  



I Mars:

Drog jag o Jill samt hennes  hennes sambo Gerry o ett helt galet gott gäng till England o den lilla kuststaden Cromer för att delta på fysiska mediumet Stewart Alexanders föreläsningar o delta på hans seanser. Det var den mest fantastiska upplevelse som jag  har fått uppleva och tyvärr inte kan delge er, för det går helt enkelt inte att beskriva om man inte själv varit med.

    

Utanför Hotellet . Ovan: piren i Cromer.


I April:

Fick vi åter besök av Jill och gerry o Fanny med väninna.

Det var fannys födelsedag och Jill skulle medverka på en

mässa i Kristianstad o hålla storseans även där.

  Fanny med kompis...

En jättemysig kväll hade vi...AM lite trött kanske?


Så kom sommaren o med allt det som innebär med metarkvällar, sol o bad.

I Juni:

Firade vi midsommar i Dalarna hos Susanne.Bland Islandshästar ,hundar o katter hade vi en underbar helg.Det var mysigt att äntligen få träffas efter 6 månaders daglig chatt i telefonen.


         

Två glada brudar o en hel helg framför oss.


Juli. Bestod mest av sol o bad o fiske.'

Lilla linn  fyllde 12 år o två dagar efteråt åkte hon på semester med pappa till Kroatien.



Fler bilder o tillbaka blick fortsätter i morgon.


Annmarie





Av ramdala-kiza - 23 december 2010 12:17

Dagen före doppardagen... Inget kul att ta ett vinterbad i dag inte.. snökaos här i Blekinge o SMHI har utfärdat en klass 2 varning.

Ölandsbron är avstängd från o till. Ja jisses säger jag bara...


Har varit ute o kört i detta väder, fick stanna bilen på landsvgen mellan mitt o E 22,an..vi såg inte vart vägen var, jag o tre andra bilar fick gå ut o kolla. Snöpinnarna hade nog plogen kört ner..Var tvungen att handla det sista.

Vattnet i tvättstugan har frusit så jag kan inte tvätta.. får väl gå i skitiga kläder i jul.. eller naken,Vad sägs om det.Kent kanske blir glad? Vem vet!!!!


Men nu till den stora nyheten.. jag har gett mig själv en julklapp eller Tomten kom två dagar innan han skulle.


Jag o Linn ska flytta.. Underbart.

Har fått tag på ett hus i Ramdala som ligger på en bondgård.

180 kvadrat stort med nya vitvarot. 5 rum o kök.

Det är jättefint o ligger så vacker på en höjd med utsikt över hela Ramdalaslätterna..

Stugan jag nu bor i är alldels för kall o det kostar mycket i uppvärning, samt att jag har svårt att röra mig när det är så litet.

Så detta kommer så lämpligt o jag är så glad , detta är vad jag behövde i allt eleände.

Kisarna o katla kommer att stortrivas..

Linn kan ta bussen när hon vill till kompisar, går alldeles nedanför vårt en buss var 20 minut.


Så bättre kan det inte bli, visst mister jag den underbara havsutsikten här.. men vad gör det, jag sitter ju ändå inte o glor på den hela dagarna, o vill jag så är det bara några minuter med bil så är jag vid havet.


Så här bjuder jag på några bilder....

 


Bilderna kom i lite fel ordning.. men detta är Linns rum i alla fall!

      Det roliga var ju att det är precis samma kakel som jag nu har i käkret.. har inte sett det någon annan stans.. ett omen kanske!!!      

Så fint.. tycker jag ..


Men nu önskar jag alla en riktigt GOD JUL..

.






Av ramdala-kiza - 21 december 2010 18:51

Inför den stundande helgen.

Allt för många barn får absolut ingen ro under julen.

Det ska hälsas på släkt, de ska transpoteras en hit o en dit.

Är man separerad vilket jag är så måste ju bägge föräldrarna få träffa barnen o det är ju naturligtvis  högsta prioritet, men dess emellan snälla ni.. låt barnen få vara på ett ställe.

Det är inte så viktigt att vi vuxna ska få egentid just under julen. Året innehåller 365 dagar.. tre dagar är julhelgen.. kan ni inte umgås med barnen då ..ja då är det illa.


Låt istället morföräldrar o farföräldrar o annan släkt som inte har småbarn komma till er istället.

Och ni som är glada för julgroggen o snapsen till sillen o jansson... som vet om att ni dricker för mycket.. låt bli spriten på julafton.. en dag..hör ni det.. det gäller en dag..

Låt barnen få slippa vara nervösa ifall mamma o pappa ska dricka för mýcket.. så att de slipper vara nervösa för bråk o skrik.


Det kommer att bli den bästa julklappen till dom i så fall.. En närvarande förälder,det är det minsta man kan begära.



  



Annmarie

Av ramdala-kiza - 19 december 2010 21:36



Träff med tomten i morgon, ett mycket viktigt möte vi ska förhandla om julens budget, samt även den viktagaste frågan på agendan o det är..

Varför kommer han inte till de barn som verkligen behöver honom?


Har han missat att det finns miljoner barn som aldrig träffat honom, som aldrig äter sig mätta,som säljs som arbetskraft, som utnyttjas sexuellt.


Han kan minsann komma till dessa barn med klappar de verkligen behöver.. ex KÄRLEK


Nu ska jag lägga mig o sova...

Det blir till att försöka vara riktigt snygg i morgon...


  



Annmarie


Av ramdala-kiza - 15 december 2010 10:02

..så har man ändan där bak!!!

Och det är väl tur det, så man slipper att glo på den hela dagarna.


Här i livet finns flera val att göra, det vi bestämmer o det vi väljer här o nu är alltid det bästa valet.Sedan så när man blickar tillbaka så kanske man har facit i hand o tänker att jag kanske skulle gjort eller valt på ett annat vis.. men det går aldrig att backa bandet, utan just då i den situationen så kändes det rätt just för dig.

Släpp det och gå vidare.

Allt som är rätt känns lätt, o det som känns lätt är rätt!

De orden har jag med mig varje dag. 


Men det är bara att blicka framåt o vänta på nya stora val som ska göras....

  


Ha en finfin Onsdag


Annmarie

Av ramdala-kiza - 14 december 2010 07:38


ger jag till alla skvallerkärringar som lägger näsan i blöt utan att veta vad saker o ting handlar om,ifrågasätter o spekulerar.

Skäms över att tillhöra det kvinnliga släktet idag.



Dagens hiss:Ger jag till min bil som startade på några få minuter idag, har legat o gruvat mig över denna tingest halva natten..ibland händer det   


Men god Tisdag på er o kör försiktigt där ute på de hala vägarna

  

Annmarie

Av ramdala-kiza - 13 december 2010 09:12

men därimot iskristaller i håret på mogonen.

Här var det kallt i stugan när jag vaknade i morse..

hade verkligen behövt någon med ljus i håret som värmde upp mitt lilla hem.

Så blir det när man efter man har eldat glömt att sätta på värmen när man går o lägger sig.


Men ni ska ha en trevlig LUCIA alla o hoppas hon värmer mångas hjärtan en sådan här otrygg o bister o kall tid som vi får uppleva här hemma o runt om i världen.

En del blev martyrer efter sin död.. en del vill uppnå martyrskapet nu....



  

Annmarie

Presentation


Kära läsare. Välkommen till min blogg. Jag hette förut AM;s Radioprat då jag bloggade för Metrobloggen. Frilansar ej på SR längre, men du kanske vill hälsa på mig ändå. O DU... du behöver ej ta av dig skorna när du kliver in.



räknare

Sök i bloggen

Undersökning på skoj.

Vilka sökväg tog du för att hitta hit?
 Jag kan adressen.
 Genom Facebook.
 Google
 Genom annan blogg.
 Av en ren slump.
 Genom bloggplatsen.se
 Annan sökväg ex bloggportalen, Radio Blekinge,bloglovin
 Jag prenumererar på din blogg.

Väder just NU

klart.se

Read my blogg.

Alvas Hus

Länkar

Besöksräknare

Besöksstatistik

Senaste inläggen

I mitt fotspår.

Arkiv

Bloggfy


Ovido - Quiz & Flashcards