Ramdala-Kiza

Alla inlägg under maj 2010

Av ramdala-kiza - 24 maj 2010 19:01

Nu har det gått en vecka o inte en rad här på bloggen.Anledningen är att jag är inlagd på sjukhuset.Har legat här sedan i onsdags.Inge kul alls .Så det där med bloggandet får vara så länge.Ha det så bra så länge.//kram

Av ramdala-kiza - 19 maj 2010 09:05

Var tog den utlövade värmeböljan vägen. Att ni uppåt vårt avlånga land har det varmt o skönt är så gott för er, men vi här nere i södern brukar ju ha det så varmt o skönt så här års.

Men det är kanske så att nu är det vår på riktigt.

Vi är bortskämda med att våren kommer som en chock med 25 grader varmt, syre´nerna slår ut och är överblommande redan vid skolavslutningen.

Det här är som mina barndoms vårar. kallt är det på nätterna, man får stänga fönstret, nästan sätta på värmen på elementen.

Undrar om Elbolagen har med detta vädret att göa?

 

Av ramdala-kiza - 18 maj 2010 17:11

det finns många uttryck för smärta, att symbolisera smärta ,att visa upp den  en annnan skepnad att skriva metaforer runt den har kanske varit det sett för mänskligheten att kuna hantera just smärtan.

 

Om man tänker på ."Visst gör det ont..." vad menar författaren med det?

Det finns en känd dikt av just Karin Boye.

Hon hade en fantastisk förmåga att genom ordet uttrycka och ge  och förklara känslan SMÄRTA.. den fysiska men framför allt den själsliga. men dessa tu går oftast hand i hand..

 


Denna dikt kan givitvis också vara beskrivandet av den första kärleken, om det brustna hjärtat, av längtan,  beskrivningen om att bli avisad.

Läs hennes dikt..vad säger den dig?

 

Ja visst gör det ont

Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan
bindas i det frusna bitterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när knoppar brister,
ont för det som växer
och det som stänger.


Ja nog är det svårt när droppar faller.
Skälvande av ängslan tungt de hänger,
klamrar sig vid kvisten, sväller, glider -
tyngden drar dem neråt, hur de klänger.
Svårt att vara oviss, rädd och delad,
svårt att känna djupet dra och kalla,
ändå sitta kvar och bara darra -
svårt att vilja stanna
och vilja falla.


Då, när det är värst och inget hjälper,
Brister som i jubel trädets knoppar.
Då, när ingen rädsla längre håller,
faller i ett glitter kvistens droppar
glömmer att de skrämdes av det nya
glömmer att de ängslades för färden -
känner en sekund sin största trygghet,
vilar i den tillit
som skapar världen.
                     

Av ramdala-kiza - 18 maj 2010 12:10

Fast jag vet de kallas ogräs o bör utrotas.

Men jag tycket det där med ogräs det har vi människor kommit på.

Ogräs är örter och växter som växer där vi inte vill att de ska växa.. eller hur?

Ta den lilla maskrosen, vilken läkeört den är.

Den är en fenomenal ört till att fixa matsmältningsbesvär, urindrivande samt vätskedrivande, den är god att ha i sallader, av blomman kan du göra pesto som du kan ha på grillat kött.Och inte tala om vilket gott vin du sedan kan göra.

Munkarna ansåg denna lilla blomma som den främsta bland medicinalväxter, och den rensar vi bort.

Nej, fram för maskrosr..o visst är den vacker?

 Ogräs det kan vi människor vara....tjuvar som gör inbrott,alla krininella ,elaka människor det är ena riktiga ogräs det , om ni frågar mig.

  Blåbären på min tomt.Bredvid växer smultronen.   Violerna vid min bil.   Tulpanerna   fler tulpaner   och den älskade lilla maskrosen, som en liten sol i gräsmattan.Även små Tusenstjärnor.(Puttikor)

Av ramdala-kiza - 17 maj 2010 23:37


Vart ju hos läkaren idag, och vet ni vad jag sa till honom?

Jo,jag sa: Jag orkar inte med dig längre.

När jag har ont,blir frustrerad, då säger jag vad jag känner, helt enkelt.'Han driver mig till vansinne denna läkare.

Nu kan han inte hjälpa mig, jag har gjort allt som sjukvården föreskriver att man ska göra som patient, gått den rätta vägen alltså. Först primärvård sedan remetering.

Men man måste göra det på sitt egna vis, annars blir inget gjort.

Så jag ringde själv till röntgen, har ju väntat på tid i över en månad nu.

-Du är välkommen i halva juli sa dom.

Har ni någon återbudslista? -Ja

Sätt mig på den då,tack.


Man skulle vara elitidrottsman, då hade jag fått en MR-röntgen denna eftermiddag, det är skillnad på folk o fä...eller hur?


 

Av ramdala-kiza - 17 maj 2010 11:00

Jag har haft bruten sömn även i natt.

Hur länge klarar sig en människa med så pass allvarlig sömnbrist innan det tar sig på allvar utryck i hallucinationer, andra sjukdomar, ätstörningar o viktnedgång, eller uppgång?

Nej, jag behöver vila, få en spruta i ryggen så jag kan få sova utan värk ett helt dygn i alla fall.

Man kan ju dra på sig psykisk ohälsa på detta vis, och risken är väl stor men då pga andra orsaker.


Vill bli någelunda bra tills jag ska upp till Stockholm.

Ska bli så kul.

Sedan skulle jag vilja att lite männsiskor ringde o pratade lite, lite vänner o så.

Susanne ringer varje dag,och det är så skoj... skulle vara kul om någon anna ville höra av sig oxå.

Dagen blir så dryg helst då när Linn har åkt till sin pappa.

Man går här o pratar med katterna, visst det är ju bra, jag kan ju bara fantisera om vilka svar jag får. Mojje är alltid loj, Linus kelen o en riktig ögontjänare. Kiza mammas flicka o Tiger är en riktig Raskenstsam.. bara fruntimmer i huvudet just nu. Så ni kan tro vi har intelektuella samtal här hemma.

Men jag har nu CD boken till sällskap, har åter börjat med en ny.. kan varmt rekomendera denna:

  

vårrsolen skiner över Linköping och de ännu vinterbleka människor som vågat sig ut på uteserveringarna runt torget. Några svalor kretsar i skyn, färgglada tulpaner lyser från stånden och en mamma med två små barn går mot bankomaten. Plötsligt slits lugnet itu av en kraftig explosion. Kriminalinspektör Malin Fors står framför sin mammas kista i Uppståndelsens kapell och försöker känna någonting. Så bryter ett lågt muller tystnaden, och snart är hon på väg till Filbytertorget och en syn hon aldrig kommer att glömma. Glassplitter. Krossade blommor och utspridda grönsaker. En trasig barnsko. En duva som pickar i något rött i den öronbedövande tystnaden.

Av ramdala-kiza - 15 maj 2010 12:46

 

Bild lånad av: Expressen.se


Har legat nu i fyra dagar i en vårförkylning med hög feber, en sådan skithosta så jag tror lungorna ska komma upp. Fy sjuttsingen säger jag bara.

Gamla tanter ska inte ha 39 grader, nära dödenupplevelsen står på lut och jag ser ljuset i tunneln.

Och jag som lovade att hälsa på mina bloggvänner... pisk i rumpan skulle man ha.


Men annars har jag fått hjälp med trädgården som ni såg i tidigare inlägg. Regnet står som spö i backen, såg att någonstans vart det 22 grader varmt idag... underbart för de som bor där.


Men nu ska jag berätta något skoj,jag har fått förfrågan att medverka i programmet SOMMARKRYSSET som för övrigt startar idag på TV 4.

Det är en god vän o jag, vi ska bägge vara med. Det finns några inspelningsdatum att välja på, vet inte vilket det blir.

Men jag måste ju bli kvitt förkylningen.

Så nu får man väl feber bara för den saken......

Men hur kul blir det inte, just bara att få komma upp en sväng till Stockholm o få träffa min lilla vän...hur kul som helst.  

Av ramdala-kiza - 13 maj 2010 16:18

varför..jo han har glömt mig. Här i hagen ligger en stackars höna sjuk och utslagen.Nej, det är inte Äggstocksinflammation,utan en hederlig gammal snuva med feber.

Solen lyser från en klarblå himmel,myrorna kämpar på, fåren bräker och Näktergalningen har fått spunk..

Nåja ,jag tog lite bilder när jag inget annat har för mig.... Varsågoda!!

  Mina marguriter...satta i min mammas kaffebehållare som hon alltid använde när hon arbetade i kyrkan vid serveringar..   Cafe´bordet utsatt,min älsklingsplats.   Här kommer jag att kunna skörda sallad, morötter, salladslök,persilja samt jordgubbar.   Denna bukett plocjad här ute i Hagen....   Lilla kycklingen har intagirt mitt rede, med mitt täcke o allt.....

Presentation


Kära läsare. Välkommen till min blogg. Jag hette förut AM;s Radioprat då jag bloggade för Metrobloggen. Frilansar ej på SR längre, men du kanske vill hälsa på mig ändå. O DU... du behöver ej ta av dig skorna när du kliver in.



räknare

Sök i bloggen

Undersökning på skoj.

Vilka sökväg tog du för att hitta hit?
 Jag kan adressen.
 Genom Facebook.
 Google
 Genom annan blogg.
 Av en ren slump.
 Genom bloggplatsen.se
 Annan sökväg ex bloggportalen, Radio Blekinge,bloglovin
 Jag prenumererar på din blogg.

Väder just NU

klart.se

Read my blogg.

Alvas Hus

Länkar

Besöksräknare

Besöksstatistik

Senaste inläggen

I mitt fotspår.

Arkiv

Bloggfy


Ovido - Quiz & Flashcards