Ramdala-Kiza

Alla inlägg under september 2011

Av ramdala-kiza - 30 september 2011 22:08

är att ha 15 timmar framför sig, femton härliga spännande timmar.

Jag vet inte vad som händer härnäst, väntar med spänning att histoien ska ta sådana vändningar så det ilar i magen.

Kommer att längta till kvällen då jag får ta den med mig i sängen och förnöjd få somna, kanske drömma om detta kala kalla ställe, där det händer otroliga saker,samt trevliga och mindre trevliga karaktärer.

En stund för mig att glömma bort allt det sorgliga, alla bekymmer,det är bara den o jag, ensamma i mörkret.

Där får min fantasi fritt spelrum och innuti mig får jag bilder,hemska scener, passionerande möten uppspelat för mig.

Så kära duktiga Camilla Läckberg, tack för att du har fått gåvan att skriva dessa fantastiska historier, och att du vill delge oss dom.


 


 
 

HUR KAN EN HEL FAMILJ FÖRSVINNA SPÅRLÖST?

Påsken 1974 försvinner en familj spårlöst från ön Valö utanför Fjällbacka. En fin påskmiddag är uppdukad i matsalen, men alla utom den ettåriga dottern Ebba är borta. Har de blivit utsatta för något brott eller försvunnit frivilligt? Gåtan har aldrig fått någon lösning.

Många år senare återvänder Ebba till ön och den gamla barnkolonin där hennes pappa med hård hand drev en internatskola. Hon och maken Mårten har förlorat sin lille son, och i ett försök att övervinna sorgen och gå vidare har de bestämt sig för att rusta upp huset och öppna ett bed and breakfast.

När Erica Falck får höra om parets planer blir hon både överraskad och nyfiken. Hon har tidigare forskat en del i mysteriet med den försvunna familjen utan att hitta någon förklaring. Nu söker hon upp Ebba för att höra vad hon vet. Dessutom har hon själv en del att berätta om kvinnorna i Ebbas släkt - en historia fylld av tragiska öden och hemligheter.

Ebba och Mårten inleder sitt renoveringsarbete, men knappt har de börjat förrän de blir utsatta för ett mordbrandsförsök. Och då de några dagar senare bryter upp matsalsgolvet finner de intorkat blod under plankorna. Det tycks som om ondskan i det förflutna har hunnit ifatt dem. Under utredningen av branden börjar Patrik Hedström och hans kolleger gräva i det gamla fallet igen. Vad var det egentligen som hände Ebbas familj?



//Annmarie






Av ramdala-kiza - 30 september 2011 21:19

Usch vad jag tycker synd om min särbo .. 

I kväll ringde han o sa att han pratat med en närstårende i telefon och han fick sig en chockajäkel som jag brukar säga.

En del blir det visst aldrig reda med,och min särbo han ska visst aldrig få det lugnt runt sig.  Han har minsann annat o tänka på nu.


Bekymmer och åter bekymmer det är visst hans arvedel,vad är det man brukar säga?Små barn små bekymmer, stora barn.....

Och jag bara ......  


//Annmarie

Av ramdala-kiza - 29 september 2011 20:05

Människor som möter den stora passionen blir som förhäxade, de blir indragna i en magisk cirkel.

Äntligen är en känsla större än livet självt.

Vem vill inte falla och bli indragen?

Vem vill höra på kloka ord när vi äntligen har fallit, när vi är i det stora vacumet?

Passionen kommer oftast utan föraning, som kan få fart på den lugnaste oxe.


Ganska ofta uppstår dessutom passionen mellan människor med påtaglig åldersskillnad eller mellan stora sociala klyftor, vilket ibland konstigt nog kan verka som ännu mer tändvätska.

Passionen gör det oxå möjligt att övervinna alla olikheter, trots allt!!

Tror vi.. o hoppas vi.. medan passionen rasar o pågår.


Alla längtar vi..man som kvinna efter den stora passionen,men.... liksom alla andra rus för den med sig ett uppvaknande och en nog så svår baksmälla


Ofta hinner inte paren gifta sig innan passionen och glöden falnar, men för dom som hinner fram till altaret kommer vardagen,och samlivet som en negativ överraskning.

Det är ju så att paret inte känner varandra som människor utan först o främst som kärlekspartner samt sexpartner, och det är en ganska så skör grund att bygga ett äktenskap på.

Jag kommer ihåg min mentor som sa:

-Sängen är trots den plats som de gifta paren tillbringar minst tid i.

Ändå tycks det vara så att passionen styr vårt val av livspartner.

Vi pratar om att "tända" eller inte "tända".Och de flesta dumpar illa snabbt den prerson de inte tänder på... istället,vänd på tanken:

Varför inte ge denna trevliga o ovärderliga människa  en ärlig chans?


Massor med lyckliga äktenskap kommer aldrig att ingås på det här sättet.

Istället när två individer träffas så lyser den stora varningslampan röd... jag tänder inte, jag tänder inte!!!


Kärleken är listig o oberäknerlig. Vi tänder inte direkt på den man el kvinna som skulle kunna ge oss både ett lyckligt liv eller harmonisk familj.

Och passionen är verkligen ingen garanti på att vi kommer att passa ihop på något annat plan.. än i sängplanet.


Vi gifter oss eller blir sambos med  de som passar mest in i tiden  och modet. Sedan sitter vi där och stirrar på en främling med omoderna jeans o fel frisyr o undrar vad i hela friden vi tände på o tänkte på!!!!

Förmodligen så tänker man inte alls, utan styrs efter de känslor som för tillfället styr våra hjärnor och vårt beteende.. lusten o tändningen.


Nästa gång du står framför en man eller kvinna och du uttråkat tänker för dig själv att du inte "tänder" så tänk efter om det är en riktig människa eller ej ,i första hand.... och ge det hela en chans.


Så.. Summa av sumarum:

Passion - på trygg o stabil grund.

Det låter tråkigt, men det brukar vara beständigt och hålla. ibland hela livet ut.


(Om jag ändå hade tänkt så )


Nu har jag en otrolig kärlek i mitt liv som innehåller massor av passion.. men mest av allt stabilitet och trygghet.


 


//Annmarie

Av ramdala-kiza - 29 september 2011 15:31

..är inget för lipsillar.

Den komentaren hörde jag idag och det var faktiskt dagens bästa citat.

Det är bara att aceptera att kroppen åldras.Vad finns det att göra åt det? Ingenting.Stoppa tiden, vill vi verkligen det?

Det räcker inte med lite botox i läppar och kindben samt panna, det ska till ett mirakel att inte åldras, med dessa fantastiska ingrepp så lurar de personer som håller på med sådant bara sig själva. Och vet ni vad, det syns att ni har försökt stoppa åldrandet, mycket mer än det skulle ha märkts att ni faktiskt har fått ett par rynkor i ansiktet.

Det finns människor som blir förskräckta när de hör att de ska bli farmor-el morföräldrar.. 

Usch.. det låter så gammalt. Jag tycker det låter fantastiskt jag, tror ni verkligen ni blir 20 år äldre bara så där över en natt? Bara för att ett litet nytt liv sett dagens ljus?


Jag tror att de som är mest rädda för att åldras, det är de personer som suttit där inne i mitten på navet i hjulet, där det snurrar lite långsamt o säkert, de som är förnöjda och ser ålderdomen som något naturligt och ännu en del i utvecklingen är de som suttit längst där ute, där det snurrar av bara helsike. De är nöjda med både sitt liv och vad de fått uppleva/upplever.


Nej, hyr er eller köp er en cabbe... låt vinden svepa över ert ansikte i högsta fart så får ni lite bonus o ni  får för en stund känna hur ansiktet blir slätt som en babyrumpa... det blir väl bra?


   




//Annmarie

Av ramdala-kiza - 28 september 2011 19:52

ni är Heidi o Hampus, Var så roligt att träffa er i kväll. Det såg man på Farmor med att hon tyckte.

Marlene, du är så härlig du, o tankarna du hade ang "utflykt" tyckte jag var toppen, bara allt har stabiliserat sig lite.


Efteråt ett litet stopp på Mackedonalds, så nu är jag proppmätt, vet inte sist jag besökte det stället, gillar egentligen inte snabbmat, o det lägger sig bara på hullet den där Junkfooden, men vad gör man när det skriker i magen.

Katla fick sig en 10kr hon oxå, jammi 


 





// Annmarie 

Av ramdala-kiza - 26 september 2011 21:02

Första gången vi sågs, så sa det bara klick, vi hade alltid känt varandra.

-Hemskt vad lätt det var att prata med henne, som om hon hade känt oss länge, sa du till din bror.Det samma kände jag med dig.


Många koppar kaffe har det blivit sedan dess, du o din syster så rara och omtänksamma. jag har alltid känt mig välkommen ,alltid känt att här får jag vara Jag.

Du började baka medetsamma till Linn, glutenfritt. Alltid finns det kakor till Linn, eller ser du något gott nytt glutenfritt så köper du det.

Ibland står det bara en blomma på trappen hos din bror som du har satt där.

Ibland ligger det ett fint vykort med blommor på i min brevlåda.. då vet jag att det är från dig.

Den gången du ville köpa en T-shirt till mig på Maria Magdalena marknaden i Åhus som det stod.."Blond men smart ändå " på.Vi skrattade gott.


Hur många ggr har vi inte sagt att vi ska åka till Danmark o köpa orkidee´r?

Att vi ska ta en heldag bara du o jag i Kristianstad, fika o må gott.


Vi ska göra det kära du.. när du blir bra. Om jag så ska leta över hela världen o finna ett trollspö så ska du bli bra.


 


//Annmarie


Av ramdala-kiza - 26 september 2011 13:14

Ska nu informera Signatur: Maskrosbarn att hon är nu blockerad här på Bloggplatsen för vidare idiotiska kommentarer.

IP nr:  90.227.255.158.

Av ramdala-kiza - 25 september 2011 18:50

in och lägger sig som ett blött tjockt täcke. På 15 minuter försvann all sikt. Blir orolig för Kent är på väg just nu hem till V.Blekinge

Fullt solsken en kvart innan han körde, när jag tittar ut så ser jag ingenting, mycket kusligt väder.


Eftermiddagen har spanderats på Blekingesjukhuset i Karlskrona.

Vi har suttit hos min älskade svägerska, Kents syster. Hållt henne i handen o klappat kinden. Vi smög ner till fiket och tog en nypa luft och en kopp kaffe, vi får iofs ta så mycket kaffe vi ville på avdelningen, men vi ville inte störa henne genom att sitta på rummet o skramla med koppar.


   Gott med en kopp kaffe o en tidning att skingra tankarna med...



//Annmarie


Presentation


Kära läsare. Välkommen till min blogg. Jag hette förut AM;s Radioprat då jag bloggade för Metrobloggen. Frilansar ej på SR längre, men du kanske vill hälsa på mig ändå. O DU... du behöver ej ta av dig skorna när du kliver in.



räknare

Sök i bloggen

Undersökning på skoj.

Vilka sökväg tog du för att hitta hit?
 Jag kan adressen.
 Genom Facebook.
 Google
 Genom annan blogg.
 Av en ren slump.
 Genom bloggplatsen.se
 Annan sökväg ex bloggportalen, Radio Blekinge,bloglovin
 Jag prenumererar på din blogg.

Väder just NU

klart.se

Read my blogg.

Alvas Hus

Länkar

Besöksräknare

Besöksstatistik

Senaste inläggen

I mitt fotspår.

Arkiv

Bloggfy


Ovido - Quiz & Flashcards