Ramdala-Kiza

Alla inlägg under maj 2011

Av ramdala-kiza - 9 maj 2011 19:04

har serverats mig. En underbar liten gosse på 4.250 g o 54 lång. han kom till världen i går kväll, ett litet söndagsbarn precis som sin pappa.

Jag är så stolt över min lilla svärdotter som varit så duktig.Det sitter minsann inte utanpå att föda barn.


Hur känns det nu då att ha blivit farmor? frågade min son mig.

ja, du det går inte att förklara. Jag är lika lycklig som när ni mina barn föddes men det är på ett annat sätt, vad jag kände intinktivt är en sådan beskyddarkänla som jag inte trodde skulle kännas så stark.


Jag kan gå genom eld o vatten för detta lilla barn.

Därför sätter jag inte ut några foton på honom, varken här på bloggen eller på någon annan sida. Sådant får hans föräldrar sköta. 

Jag lutar mig bara bakåt o njuter över att ha blivit farmor...

Och han kommer att vara mitt lilla gull, mitt första barnbarn o jag älskar honom.





Så välkommen lille Emil, mitt älskade lilla barnbarn  .



//Din farmor

Av ramdala-kiza - 8 maj 2011 17:15

En promenad med Katla o Linn.

 

Snart kan vi lägga denna söndagen till historiken o sumera att den har varit en mycket småmysig dag. Visst har det blåst här på Ramdalska tundran men vi har riggat oss med jackor o cyklopögon så har vi kunnat sitta ute i trädgården.

   




Den bördiga jorden lägger sig som äckliga kråkor i våra näsor o täpper igen örongångarna, det är ganska skönt så slipper man höra tonåringens babbel!!!


Hon har gått o messat hela promenaden.. 

Gud ske lov o tack för Katla idag som frälser oss från våra synder, hon bevarar oss från sina cheesballs o lägger sitt ben i våra händer..

Det gav visst intryck att delta i konfirmation idag !


Gud ske lov o tack att det är vanlig skoldag i morgon säger jag då...!!!!!


Nu strax blir det ett bad i karet för min del med massor av skum, sedan lite Bingolotto med en god kopp kaffe o en bulle.






// Annmarie

Av ramdala-kiza - 7 maj 2011 21:41

Vaknade upp till en helt underbar Lördag, solen sken som aldrig förr o frukost kunde avnjutas i trädgården.


   Körsbärsträdet står i full blom.


   


Detta var det första goda denna dag. 

Det andra goda var att Kent kom o överraskade, visste inte säkert om han skulle komma, han vågar ju knappt lämna sin bostad nu  för tyvärr så finns det klåfingriga personer som inte kan skilja på mitt o ditt o som förut har stulit mycket för honom. Även så får han nattliga samtal klockan halv 2 om att han ska köra hit o dit , hämta o lämna. Idag på dagen kom ett nästintill krav per sms att han var tvungen att köra till Svängsta. Detta kommer att bli min mans undergång, han ska alltid ordna upp all skit som hans son ställer till med. Nu får andra ta över för han kör inte en meter till o inte släpper han in honom mer i huset. Så nu vet alla det, de berörda.


Så detta var verkligen överraskning nummer två denna dag. Vi for ut o tog Linn med oss, gick en stund på trädgårdsmässan i Wämöparken. Men gud se vars vad dyrt allt var där, vad sägs om en sekatör för över 700 :- ?  Den måste klippa väldigt bra säger jag bara.


Överraskning nummer tre var att min dotter med sambo dök upp, vi lagade middag tillsammans o de tvättade lite här. Svårt med tvätttider ibland, o mycket tvätt blir det när de arb heltid bägge två.


Efter maten gick vi en härlig sväng med Katla, hade under dagen försökt få tag på sonen min äldste för jag ville de skulle komma oxå o fika med oss. Nu är det snart dags för storken, när som helst. Stackars svärdottern, att vänta är drygt.


   

Nu har vi fikat på Cupcakes o bullar o dammsugare.

Tittat på premiären av "Kvällen är din" på 4:an, det var faktiskt riktigt kul program.

Ha en fortsatt trevlig lördagskväll alla.


//Annmarie

Av ramdala-kiza - 6 maj 2011 22:14

övergick till rädd matte. 

Fatta mod o klättra Linn !! Skallade min röst ut i vårkvällen här ute i trädgården.. solen gick ner  men katten gick inte ner från bigaråträdet. Hon satt där o pep o skrek.

- Mamma du vet hur lätt jag slår mig!

-Klättra Linn jag tar emot dig.

- Du med din rygg mamma, lägg av.

Då kom vi på den geniala ide´n med trädgårdräfsan o en fruktkorg. Halvt uppe i trädet sträcker Linn upp den mot Kiza.

Av bara tryggheten att ha oss nära så börjar hon klättra ner.


De två andra katterna Linus o Tardis satt bara som två frågetecken o undrade hur i helsike syrran vågade ta sig dit upp.

Jag tänkte skrika till dom istället

-Hjälp till  för fanken..locka ner henne.

I mitt stilla sinne kunde jag se framför mig hur jag kommer att ringa till brandkåren, men kom på att de gör ju inga sådana utryckningar nu för tiden.

Men allt slutade ju lyckligt.

Nu är hon inne o god mat har hon fått.


 

Ps. Tardis låter hälsa att han har fångat sin första fågel idag o t.om ätit upp den... fast han har varit innekatt enda tills nu, det är mer än vad mina andra dårar klarar av, de bidrar minsann inte till försörjningen här hemma inte.Ds

 


   Härlig solnedgång i kväll.




//Annmarie  

Av ramdala-kiza - 6 maj 2011 09:05

utom de dåliga. Ja det säger väl sig självt. men för de som inte har förstått budskapet spå kommer här en enkel förklaring i form av pekbok.. så "Cissi" kanske kan lära sig något.


   När man inte har någon mattställning så är ett träd det optimala....


   ..för vem vill inte bli upphängd i ett bigaråträd i blomning ?  


Exempel följer för det dåliga sättet:


   Att packa en diskmaskin på det viset att man tror det är en resväska är ingen god ide´, så här gick det för mitt Gefleporslin, skulle kanske hängt upp det i trädet på tork ? Ja, vem vet!!!


//Annmarie



Av ramdala-kiza - 5 maj 2011 19:49

Katla o jag. Nyss i nkomna från en alldeles underbar kvällspromenad. Efter att dagen här i östra Blekinge har varit ganska kylig och grå så sprack solen fram i kväll och vi begav oss ut . Vi styrde kosan mot Tornby, en liten plats några kilometer här i från, men så långt gick ju naturligtvis inte vi, men en kilometer kanske. Är glad för varje dag som jag kan promenaera, det är verkligen guld värt, o visst jag var i stadiet "Mindfulness i kväll, och Katla ja, hon var verkligen i nuet, luktade o sniffade, kollade in tjurarna i hagen och bara njöt. Här kommer en bildkavalkad....


   Nu är vi redo...

 

Träden hälsar oss välkomna...

   Många söta små ställen ligger längs vägen...

   Långt där borta ser vi viken som jag bodde vid förut...

   Magnoliaträdet..

   Sött som i en saga..Kanske bor Kajsa kavats mormor här?


   Var finns skylten "Vila gärna här" någonstans..hmmmm?


   Fröken Gullviva vid hagens kant...

   Pärlhyacinten håller henne sällskap..

   Nej men vad har vi här? Är det inte självaste "Förgetmigej"...


 

Ja, då närmar vi oss slutet på promenaden...

 

E 22:an i kvällssol..

   Promenaden resulterade i en riktigt fin vårbukett som nu pryder mitt köksbord... Förgetmigej och en pingstlilja,



Tack för att ni gjorde mig sällskap !


//Annmarie

                                                 

Av ramdala-kiza - 5 maj 2011 17:20

Mindfulness är en uråldrig metod som kan hjälpa dig att hitta balans i livet. Med regelbunden övning kan den bli ett sätt att minska stress och oro.

Mindfulness är närvaro i stunden.

Mindfulness tar fasta på ögonblicket. I översättning betyder ordet sinnesnärvaro eller medveten närvaro. Det är ursprungligen en meditationsmetod inom buddismen som använts i tusentals år.  

 

 

Metoden för mindfulness är enkel, men kräver regelbunden övning för att ge bästa resultat. Du kan naturligtvis ha glädje av tankarna bakom mindfulness, även om du inte har möjlighet att ägna metoden så mycket tid. Du kan öva på närvaro och att uppleva vad som händer runt omkring dig när som helst. Du kan tänka på och känna dofterna när du lagar mat, se grönsakernas färgnyanser och uppleva smakerna i maten. Helt enkelt fånga nuet.

 

I mindfulnessmeditation använder du framför allt andningen för att vända uppmärksamheten mot ditt inre. Gör en enkel övning så här:

  1. Sätt dig med rak rygg på en stol, gärna utan att luta dig mot ryggstödet. Om du har en meditationspall/kudde går det också bra.
  2. Fäst din uppmärksamhet på andningen – blunda om det känns bra. Fokusera på andningen, lyssna på andetagen.
  3. Känn var du har andningen, i bröstet eller magen. Följ inandningen hela vägen in i ett ordentligt andetag. Följ sedan utandningen hela vägen ut. Fortsätt så. Du upptäcker att det finns fullt av tankar, det är helt normalt. Se tankarna, släpp dem och kom tillbaka till andningen.

Genom att tänka på andningen är det lättare att lugna ner sig. Så fort du känner tecken på oro kan du ta tre långsamma andetag. På så sätt kan du stanna du upp, samla uppmärksamheten och få distans till dina tankar och känslor.

   Källa : Landsstinget / / Blekinge.



Detta är vad vi gått igenom idag på kursen i smärthantering, men Mindfulness är bra för alla, värt att prova eller vad säger ni?


//Annmarie


Av ramdala-kiza - 4 maj 2011 20:40

Har haft kaffe gäster, fina sådana en stund i kväll. Håkan o Millan var här o de frossade på mina Cupcakes. Att Millan godkände dom var stort, för hon nämligen arbetar som konditor. Så de föll i god jord.

Härligt att sonen är hemma nu, annars är han ju stationerad på isbrytare i Luleå.

Nu kolla jag på Arga snickaren o dricker själv en kvällskopp kaffe. Efteråt en runda med Katla o sedan blir det loppelådan, ska upp tidigt i morgon.


   Millan o jag fikar medans Håkan letar båtar på Blocket.


// Annmarie

Presentation


Kära läsare. Välkommen till min blogg. Jag hette förut AM;s Radioprat då jag bloggade för Metrobloggen. Frilansar ej på SR längre, men du kanske vill hälsa på mig ändå. O DU... du behöver ej ta av dig skorna när du kliver in.



räknare

Sök i bloggen

Undersökning på skoj.

Vilka sökväg tog du för att hitta hit?
 Jag kan adressen.
 Genom Facebook.
 Google
 Genom annan blogg.
 Av en ren slump.
 Genom bloggplatsen.se
 Annan sökväg ex bloggportalen, Radio Blekinge,bloglovin
 Jag prenumererar på din blogg.

Väder just NU

klart.se

Read my blogg.

Alvas Hus

Länkar

Besöksräknare

Besöksstatistik

Senaste inläggen

I mitt fotspår.

Arkiv

Bloggfy


Ovido - Quiz & Flashcards