Ramdala-Kiza

Alla inlägg under maj 2011

Av ramdala-kiza - 18 maj 2011 19:03

I dag är jag lite ynklig en hel del småsaker har hänt o dessutom mår jag inget vidare.

Kanske ett virus på gång, ja inte vet jag. Vaknade med två runda sår under näsan, så nu ser jag ut som en mindre kopia av Charlie Chaplin, käppen har jag ju bara plommonstopet som fattas.


I väg till affären under eftermiddagen, all alvedon slut o apoteket hade middagsstängt, har väl aldrig varit med om dylika men visst lilla Jämjö måste ha siesta, solen har ju strålat idag o medeltempen har legat på 15 +.


När jag ändå skulle ta posten i brevlådan knackade jag på hos min hyresvärd, hans sambo slet in mig i köket o satte mig på en stol..


-Lilla barn, du är ju alldeles blek !!!  (hon är väl en 8-9 år äldre än mig)


Hon hade ingen alvedon så hon körde till Apoteket o kom hem till mig med en ask. Jag hade natuligtvis protesterat men det hjälpte inte.

-Jag kan gå ut med Katla så får du vila, sa hon.

Igår gick min andra granne ut o rastade Katla medan jag var på sjukhuset.

Ni kanske undrar varför jag gör ett helt inlägg om detta, jo det är så att under alla åren jag bodde på förra stället så har jag inte mött så trevliga o tjänstevilliga grannar.

Här i Ramdala vinkar alla o hälsar. De hälsar en välkommen till byn o är så vänliga. Bättre mottagande kan jag inte tänka mig.

Men där på fisförnäma berget på Trummenäs med alla golftokiga nördar, ja där var de för fina av sig till o bara hälsa.

Minns när jag slet med veden i höstas o sex karlar stod 10 meter från mig o erbjöd sig inte att hjälpa mig bära ett par lass. 

Nej, det är inga fina männsikor det, skulle inte vilja ta i dom med tång ens.






Ja o så nyss när jag rastade Katla så fick vi några hästar efter oss som rymt, Katla blev vettskrämd o slet o drog o kastade sig fram o tillbaka. Hästarna frustade oss i nacken o jag höll på att dratta på ändan. Men vi fixade det katla o jag. fick strama upp kopplet o hon travade iväg bättre än hästarna livrädd som hon var.. bara hon kom undan så. 

Så nu tar väl det ett tag innan hon vågar gå förbi hagen, hoppas ägarna fick tag på dom, såg de komma med bilen.



Två hästar står och pratar i en hage:  
- Nå hur vad det i Stockholm?  
- Bra, men Hötorget var en rejäl besvikelse! 


Detta är inte min granne....  






Ja, och så öppnas o stängs kökskåpen av sig självt här... men det ..Ja det är en annan historia det...



// Annmarie

Av ramdala-kiza - 17 maj 2011 20:01

i dag fick vi reda på att ännu en gång står Landstinget i Blekinge inför en personalbrokad. 

Personal som är fast anställda o har sin tjänst kommer kanske att få sluta pga att de stänger en psykiatriavdelning och den personalen måste ut på andra avdelningar. De går naturligtvis efter åren så denna gången hänger jag löst. Varit på möte med läkare o ademistrativ personal idag. Så så här är läget, ingen omplaceringsplats kanske inte finns, de får inte skapa tjänster samt att de tittar på mitt funktionshinder. Inte utan att jag fällde en tår under mötet, men det är bara att spotta i nävarna o visa dom att de inte klarar sig i det långa loppet utan mig.. jag får ialla fall intala mig det. 

Annars så ska jag nog fixa annan sysselsättning jag.

Det ordnar sig på något vis. Inte ska jag lämna hus o hem för detta inte.. utan nu gäller det som aldrig förr att hålla sig på banan o tänka positivt.


JanErik min landstingsläkare sa vid ett tillfälle idag under mötet..

-Annmarie, du är ju väldigt attraktiv.!!

Va, fasen sa karln? undrade jag en sekund.

-Ja, du är ju i din bästa ålder, vabbat klart o allting så du blir nog efterfrågad!!!

Häpp.. 

O jag som trodde han menade något annat jag .


Medan jag väntade på att mötet skulle börja hade jag en timme till förfogande och då passade jag på att lyssna till Landstingskören som sjöng i stora centralhallen till ledning av Håkan Grahn....


Men det säger jag bara, jag sjunger då inte på sista versen.. o mer kommer ni att få höra.. 


   Lndstingskören....


   Fler o fler kom o lyssnade.



//Annmarie

Av ramdala-kiza - 16 maj 2011 11:39

Igår kollade jag lite program på webben som jag missat den sista tiden. Hamnade i en serie som går på 4,an som handlar om lagar vad det gäller invandring o turistande på Nya Zeeland.

För inresande o besökande till dessa två öar gäller följande att de får inte tidigare varit straffade inte ligga brottsregistret till belastning o inte avtjänat dom i fängelse. Brott som dömts i hemlandet till över 5 år i förvaring vägras helt att komma in i landet. Har du dessutom dömts för drogrelaterade brott med fängelse upp till två år så gäller samma sak där. Det är en rigiös kontroll där man vänder ut o in på hela individens privatliv ect.

Men nu kommer det som jag reagerar starkt på o det är att Bordeller samt prostitution är helt lagligt. Du får inte iofs utöva "yrket" som de kallar det för på studentvisum ej heller på ett tillfälligt visum ,men på ett visum där du får lov att arbeta i landet och samt om du är turist så är det hela grönt. 

Vad jag kan förstå och som flertalet känner till leder dessa utövningar till brottslighet, hur många torskar finns det inte, hur många unga flickor utnyttjas inte. Drogerna ska vi bara inte tala om. Så för mig går denna ekvationen inte ihop.

Du får som besökare inte ha dömts för ett brott, ex misshandel bakåt i tiden 10-15 år då har du inreseförbud o skickas omedelbart tillbaka till det land du startade resan ifrån, men du får starta en bordell eller ha en hoper med flickor som du leder in i fördärv . Massor av Malaysiska ungfa flickor och Thailändskor lever på bordeller o i trånga utrymmen i små baracker,inget ovanligt att 5-8 flickor bor tillsammans och lever i misär.

Migrastionsverket gör besök i bland o kollar flickornas visum, igår upplyste en handläggare en flicka att du får inte sälja sexuella tjänster på ditt studentvisum, men samtidigt gav han henne råd hur hon skulle kunna söka ett annat visum nästa gång hon besökte landet för att sedan kunna fortsätta i verkamheten.


Jag är minst sagt förvånad o trodde inte att de hade en sådan liberal syn i landet när de är så kontroversiella i andra frågor. Eller vad tycker du? Har jag fel ?



 


//Annmarie

Av ramdala-kiza - 15 maj 2011 20:35

En söndag i viloläge.. tryckt på off knappen idag och bara varit.

Ett par promenader o lite mat.

Kollat igenom lite papper, pratat med en god vän på telefon. 

Så inget märkvärdigt av vikt har precis hänt idag.Det har blåst en hel del o nu på kvällen ser det ut som om det drar in lite efterhängset regn efter eftermiddagens skur som drog in.


Ska snart sätta på mig nattlinnet o ta täcket med mig till soffan o fortsätta min TV kväll. Nu väntar en ny vecka med nya utmaningar.



Så här ser det ut nu utanför mina fönster...



   


//Annmarie

Av ramdala-kiza - 14 maj 2011 12:44

Äppelblom ser skönhet i dig och mig.

Skottkärran för de sårade

fylls med övermättnad.

En känsla av att nu är det nog.

En styrka att styra rätt

fastän det är tungt att dra människans plog

igenom världens hårda åkrar.


Medan vinden river i äppelträdens vackra blommor

Blir mina leder allt skörare av 

tidens 

skoningslösa, stadiga gång.

För att en gång uppleva det vackra

med skapelsens jargong.


Simon ray B

 


Önskar er alla en fin helg.


//Annmarie

Av ramdala-kiza - 12 maj 2011 18:41

Ännu en underbar strålande dag i solsken. 

Katla o jag har gått en lång runda i eftermiddag, såg faktiskt två orkideer ute i en hage,Jungfru nycklar tror jag dom heter. Så underbart det är nu, naturen är som allra vackrast.

Och vilken lycka att mitt lilla barnbarn kom till världen i just denna tid då allt blommar, ljusa kvällar. Det underlättar för hans föräldrar när de kanske behöver vara lite mer vakna nu än vanligt. Men den tröttheten känner man ju knappast när livet just nu är näst intill euforiskt.


Men något som är så sorgligt som jag längtat efter det är att höra näktergalen, jag skriver ju alltid upp varje år när jag hör honom första gången.. det brukar vara runt 8-10 maj, men i år lyser han med sin frånvaro.. var är han?

Är det någon som hört honom i år, skriv o berätta .


I går kväll pratade jag med min särbo o han berättade att det åskade o blixtrade för fullt i Sölvesborg, jag tänkte väl det i går när jag satt ute det var mycket kvavt ett tag o det är det i kväll med. Jag älskar åska o för mig får det gärna åska lite oftare, lite rädd för blixten är jag o jag brukar skryta vitt o brett precis som nu att jag längtar efter åska men jag är nog mest kaxig tror jag. Men det ska bli intressant o se o höra åskan där jag nu bor för det måste vara ett skådespel när jag bor så högt o har en sådan utsikt. Slår blixten ned så gör den nog det i Vindkraftverken här framför, tror jag ser åskledare på dom.

 


Så vi kan väl vara överens om att det är både blixtar o dunder o magiska under denna vecka som sker och skett.


http://www.luontoportti.com/suomi/sv/linnut/naktergal



Här ovan kan ni lyssna på lilla näktergalningen.






//Annmarie


 


Av ramdala-kiza - 11 maj 2011 13:17

1. Du skall tro Du är något.

.

2. Du skall tro att Du är lika god som alla andra och alla andra lika god som du.


3. Du skall tro Du är lika klok som andra,ibland klokare.


4.Du skall veta att Du är lika bra som andra. Om Du vet att Du gör Ditt bästa,

kan Du uppskatta dem som bättre.


5. Ibland vet Du mer än andra.


6. Du är inte förmer än andra, men Du är enastående som alla andra.


7. Du duger till mycket.


8. Skratta åt Dig själv och Din värld,det gör dig fri.


9. Du skall tro att många bryr sig om Dig.


10. Du skall tro Du kan lära andra en hel del och lära av dem.


11. VARFÖR? För att Du är någon, en som behövs.



//Annmarie


Av ramdala-kiza - 11 maj 2011 09:04

Ännu en solig dag ute. 

Idag vet jag faktiskt inte vad jag ska göra. Kanske städar jag av lite eller så lägger jag mig ute i trädgården o fortsätter lyssna på min bok av Viveka Sten " I natt är du död"

Lyssnade nyss på radiointervju med Mari Jungstedt som skildrar Gotland i sina deckarromaner, hon har nyss utgivit sin senaste " Det fjärde offret" 

jag tycker vi ska vara stolta över våra skickliga deckardrottningar Camilla Läckberg o Viveka o Mari. Och iofs icke att förglömma Karin Wahlberg, som nu inte har givit ut någon på en lång tid. Hon skriver fantastiskt bra och skildrar även hon en småort, Oskarshamn i sina romaner. Sommaren o bra böcker hör till tycker jag, det finns inget mysigare än att bege sig till stranden med lilla kaffetermosen o en bra bok, ja där kan man sedan ligga hela dagen.

Det är verkligen näring till själen.

Älskar ni böcker o läser ni mycket? Tipsa gärna mig om bra romaner.

Ha en bra dag där ute i vårt avlånga land.


 

Mari Jungstedt.



//Annmarie

Presentation


Kära läsare. Välkommen till min blogg. Jag hette förut AM;s Radioprat då jag bloggade för Metrobloggen. Frilansar ej på SR längre, men du kanske vill hälsa på mig ändå. O DU... du behöver ej ta av dig skorna när du kliver in.



räknare

Sök i bloggen

Undersökning på skoj.

Vilka sökväg tog du för att hitta hit?
 Jag kan adressen.
 Genom Facebook.
 Google
 Genom annan blogg.
 Av en ren slump.
 Genom bloggplatsen.se
 Annan sökväg ex bloggportalen, Radio Blekinge,bloglovin
 Jag prenumererar på din blogg.

Väder just NU

klart.se

Read my blogg.

Alvas Hus

Länkar

Besöksräknare

Besöksstatistik

Senaste inläggen

I mitt fotspår.

Arkiv

Bloggfy


Ovido - Quiz & Flashcards