Ramdala-Kiza

Alla inlägg under oktober 2010

Av ramdala-kiza - 22 oktober 2010 19:47

reder sig själv heter det ju.

Men jag måste säga att detta att köpa en hund var nog ett av de bästa beslut jag tagit under min sjukdomsperiod.

Jag har funderat länge må ni tro, både hur jag skulle finasiera ett hundköp o hur jag skulle orka. Så de som tycker att det kom lite helt apropå har helt rätt..men latensen har varit lång från tanke till handlande. 

Redan under det att Linn o jag bodde i Lyckeby då vi blev själva 2005 så har fundeingarna varit där.

Men då arbetade jag heltid så det fungerade ju absolut inte.

Men nu när framtiden är så oviss så tänkte jag att nu kan jag bara vinna på det här. Ekonomin är skral men Katla var inte dyr, iofs kan man inte värdesätta ett liv men någon symbolisk summa måste man ju sätta. I det priset som Katla kostade fick jag även bägge vaccinationerna, annars brukar det bara ingå en. Hon går ju på sin 12.e vecka nu.


Nej, detta är bara bra för mig. Inte en dag har jag tjatat om min rygg o ben, tänker knappt på smärtan, Katla håller mig sysselsatt, jag måste få saker o ting gjorda här hemma för att hinna ha så mycket tid med henne, så att slösitta i soffan blir det väldigt lite av nu.

Så hon är mer värd än all värkmedicin i världen. Och jag går ut varje dag.. flera ggr om dagen, kanske bara på tomten men det är underbart.

Så hon skulle skrivits ut till mig i form av ett recept det hade varit finemang det.

Så sitta o beklaga mig över mitt liv tänker jag minsann inte göra mer.....

  


Stolt att jag räknade ut dessa positiva effekterna som det skulle ge mig alldeles själv, och jag tror jag har rätt på varendaste punkt.


Så hon är inte så dum Am som hon ser ut. Ska berätta detta för min läkare han kommer ge tummen upp tror jag.

I kväll har vi gjort lite Thaimatmed räkor i, men Katla får absolut inte smaka räkor, farligt för henne.

Sedan har vi tänt upp en brasa. Vi har varit ute fem ggr, tagit en tupplur i soffan o nu ska vi se på IDOL... ja Katla gillar det nog inte , men hon gillar att titta på Tv, i em såg hon Lejon..hon satt o la huvudet på sned o pep..spännande värre.

Idag har vi Frida o jag hört hennes första skall med..så hon har stämband den lilla.


   Matte släpp ut mig..kissig ju!!!


Ha en skön kväll//

Annmarie


Av ramdala-kiza - 22 oktober 2010 16:58

på Katla idag. fritt inträde.

En filmsnutt som jag tog idag utan regi.

I huvudrollen ser vi :Katla

Bästa biroll :Frida.

Manus: Fritolkning.

Regi:Fri tolkning.


Av ramdala-kiza - 21 oktober 2010 13:34

Jag har ägnat kisarna lite extra uppmärksamhet idag. Solen skiner där ute o de vill helst sola på altanen. Men Kiza o Tiger tog sig in idag.. de fortsatte att sola i var sitt fönster.

Katla låg i mitt knä..men de tog ingen större notis om henne.

Lite extra gott fick dom med.

Mojje o Linus får jag väl terapueta lite senare.

Alla måste vänja sig,även jag o mina bekanta.


En runda runt gatan har vi orkat med, hon kissar o bajsar i parti o minut   ,bra det.

Hon springer gärna fram till människor o hälsar, ett gott tecken.

Grannarna träffade henne för första gången idag.


Linn ska till sin pappa idag o Katla ska få följa med. Linn ska visa sitt rum...ja de små   


Men nu gäller det att jobba på att ingen känner sig som femte hjulet under vagnen....fokus på det som är viktigt.

Kan tala om att jag somnar nu mycket fortare, o sover ganska bra. Att ha bebisar tar på energin   


   Ute på promenad med matte.   Snygg så här matte?   Jaha...det var bara grannen.!   Tiger vågade sig in idag.   Mina sötisar!


Ha en bra dag.

Annmarie

Av ramdala-kiza - 20 oktober 2010 17:19

Jaha.. en ny eftermiddag på det nya stället.

Här busas det hej vilt. 

Konstigt när jag sitter vackert får jag godis..så nu sitter jag hela tiden, men inget händer..måste komma på strategin!!!!

Har kissat mycket ute i det fria..Matte skiner som en sol så fort jag släpper ifrån mig några droppar,det gjorde minsann inte gubben på det andra stället.

Han bara tog fram en trasa han.

Matte säger att det är bra att jag kissar för då vet hon att njurarna funkar.. vad det nu är...

Så jag tänkte göra henne glad o kissa lite på golvet.. men då tog hon oxåbara fram en trasa ...måste oxå räkna ut hur detta kommer sig.

Frida min extramatte kom idag... ja först blev jag jätteglad, viftade på svansen..

Ju mer jag viftade ju mer skrattade hon.. antingen ser min svans rolig ut, eller så berättade matte roliga historier, kanske om mig?


Men sedan då.. nu kommer det hemska.. En tant kom Jossan heter hon visst.

Hon kelade hela tiden med mig, jag måste vara speciell jag, för matte sa att hon kom bara för min skull....O hon hade gobitar med sig, hon är välkommen fler ggr tycker jag..men bara hon inte bär in mig i duschen..Frida gjorde det..o Jossan med. Sedan sa de att jag var söt när jag var blöt!!!! Hur ska de ha det, antingen är jag söt när jag är torr, eller är jag söt när jag är blöt?


Konstigt!!!

Linn sa jag luktade hund!!!Ja..vad tror hon? Och när jag la huvudet på sned o försökte se in i hennes inre. hur det står till i hennes hjärna.så säger hon bara 

-Ohh titta så söt hon är...Kokko beng eller?


Surprise...jag luktar HUND  ..konstigt va`?


   Jag skäms:....Nej det är inte tävlingen..gissa vad som händer next!!!


   ..men jag fick ligga i soffan en stund...nice!!


   Halloj gott folk!!!   Om jag ska tycka så ser jag bäst ut i profil taget från höger sida..bara en parentes!


Nu är jag torr o söööt.  Kissat ute o fick pris för det..en korvbit, Jag tror jag ska kissa mer sedan. Men när jag gjort nr 2..då gömmer matte det i en påse..sparar hon på det tro? Eller ska hon frysa in det, mat brukar människor frysa in i påsar!! Vem äter det? Ok ska erkänna att jag luktar på det ,men då i bara det syftet att jag ska jämföra med de andra byrackorna som går förbi..tycker mitt luktar majsvälling jag !!



Nu väntar jag på kvällssupe´n.. blir nog T-bone stek, känner det på mig. 

Tack för mig 


Vov vov ..//Katla the Babe!!

Av ramdala-kiza - 20 oktober 2010 07:42

Omvälvande är väl ett bra ord som beskriver situationen här hemma nu.

Katla håller på som bäst att göra sig hemmastadd. Hon blir 12 veckor på måndag.

Aptit har hon så det förslår.

Lite ont i magen i natt tror jag allt. Men det blev en vända ute mitt i natten.

Annars har hon skött sig bra. Ett par olyckor på golvet, men det får man räkna med. Vi har inte kommit in i "Kisscyklen " riktigt ännu. Längtar att få presentera henne för Kent. Kisarna håller sig ute, men är uppe på altan mycket. De får oxå ha en lång tillvänjningsperiod nu.


Dagen kommer att bestå av hundliv o åter hundliv. Inköp av ett bra koppel, hon behöver röra på sig mycket märker man, en massa av energi har hon, hoppas hon smittar av sig på matte nu!!!   


     

Av ramdala-kiza - 19 oktober 2010 08:19

Veckans eller årets nyhet är att jag o min familj kanske är med valp.

Jag har tänkt på detta väldigt länge nu, vägt för och emot.

Har haft hund stora delar av mitt vuxna liv, samt uppvuxen med hund.

Har man en gång varit hundägare så är man alltid hundmänniska sedan.

Ja, djurvän i stora mått är jag. 

Katterna mina är som mina barn, men tyvärr kan man inte ut o gå, aktivera dom på samma sätt som med en hund.

Det positiva med hund nu i mitt liv skulle vara ett gott sällskap, jag kommer ut o går,behöver ju röra på mig mer.

När man har ont är det lätt att man hamnar på soffan lite för mycket.

Sedan jag blevsjukskriven har jag varit nästan isolerad här, ser endast sopbilen o postis. 

Många har hund runt mig här så chanserna till en mer social kontakt med andra människor skulle öka markant.


Att skaffa hund är ett enormt ansvar, en vän man har 10-12 år framåt.

Man ska finnas till i alla situationer,lägga sitt halva liv på dom.. det är mer jobb med en valp än med en bebis.

Uppfostran är A och O.. konsekvent i hinkvis behövs, man får inte vela, man får visa vem som är flockledaren, inte ge efter....

Sköter man sin uppgift väl som matte så kommer man att belönas med massor av trofasthet,kärlek,samt många goda skratt o upplevelser.

Jag o Kent som älskar att vara ute i naturen, fiska, plocka svamp m.m

Så detta blir vår bebis nu.. någon vi kan slösa en massa kärlek på.... det blir över till mina tvåfotade barn bara lugn...

Men det är dags för oss att bilda familj nu, så att överväga att adoptera är inget alternativ just nu o kommer aldrig att bli.


Fick reda på något hemskt igår, en väninna till mig har en bekant som ska göra sig av med sina djur för att dom helt enkelt inte orkar med dom.. för mycket jobb.

Dom skaffade djuren för sin lille killes skull o nu efter några månader så dumpar de dom.. för jävligt..Djur är inga slit o slängvaror, inget man bara skaffar på en höft när impulsgenombrottet flödar fritt.

Jävlar..om jag hade haft dom nära  nu.hade vridit om öronen på dom.

Min kompis har försökt diskutera med dom men kärringen där bara piper o gnäller så förbannat sa S i går.Undrar om de resonerar lika när det gäller deras son?

Sätt ut Wiliam på Blocket.. kanon ju!!!!  


Nu ska ni få se en bild på en av valparna. Det är hanen, och jag vill i såfall ha tiken.

   Blir vi med Valp så blir det antingen en lite Katla, Enya eller Nala som kommer.


Annmarie

Av ramdala-kiza - 18 oktober 2010 08:43

Är det Danskarna som kommer o invaderar oss nu.. Har mina onda aningar..

Är det Sd som ordnat detta?


Kommer de genom tunnlar i marken.. är det dom de gräver nu...?

Förr var man rädd för ryssana,nu är det Danskarna !


Vi kommer helt o klart att bli Danskar igen vi här nere i söder.


Känner mig omringad, men bara de har pölse, danskt smörrebröd och den gemytliga stämningen så är jag med på tåget!!!

   De kommer närmare o närmare....

   Tunnlarna grävs på framsidan....


  

Hälsar domvälkomna med en fin blomma....förlåt Millan o Håkan.


Är det detta de pratat om hela helgen i nyheterna.. det ökade terrorhotet?


annmarie

Av ramdala-kiza - 18 oktober 2010 07:00

Oj oj oj... några timmars sömn blev det.

Isakallt ute, eldade igår o sent i natt..nu ska helsiket börja.



Jaha. eftetr en del saker att klara sig igenom idag så ligger en ny vecka framför.

Kanske det blir en vända till Sölvesborg i mitten av veckan.

Vi får se. 

Måste ner o krama om min svägerska lite.Hoppas hon  får sin hälsa tillbaka snart.


  



Presentation


Kära läsare. Välkommen till min blogg. Jag hette förut AM;s Radioprat då jag bloggade för Metrobloggen. Frilansar ej på SR längre, men du kanske vill hälsa på mig ändå. O DU... du behöver ej ta av dig skorna när du kliver in.



räknare

Sök i bloggen

Undersökning på skoj.

Vilka sökväg tog du för att hitta hit?
 Jag kan adressen.
 Genom Facebook.
 Google
 Genom annan blogg.
 Av en ren slump.
 Genom bloggplatsen.se
 Annan sökväg ex bloggportalen, Radio Blekinge,bloglovin
 Jag prenumererar på din blogg.

Väder just NU

klart.se

Read my blogg.

Alvas Hus

Länkar

Besöksräknare

Besöksstatistik

Senaste inläggen

I mitt fotspår.

Arkiv

Bloggfy


Ovido - Quiz & Flashcards