Ramdala-Kiza

Alla inlägg under november 2011

Av ramdala-kiza - 21 november 2011 22:27

Så har nu Katla landat efter vistelsen hos min dotters svärmor Carina. 

Hon satt o trängde med nosen mellan sätena våra igår när vi körde hem från  Kalmar.

Hon kunde inte se sig mätt på oss o kelade oavbrutet. När vi kom hem till Ramdala låg hon i Kents famn. Ville inte ha nåt att äta utan bara slickade honom o mig ömt på händer o fingrar.. kanske vi hade varit i godisskålen o nallat eftersom det var så gott ,,så ömhetsbetygelser kanske det inte endast var.


Men idag så har hon som jag sa landat o det rejält.

Kattlådan har fått en visit... hon har nallat från min tallrik. Ett köttben fick hon o dessutom hittade hon en påse tuggumi på köksbordet.


Så vad ska jag säga.. allätare i stora mått o en tjuv där i mellan.

Funderar på att köpa något riktigt fint till henne i julklapp, undrar bara vad.



Ett nytt ben, eller ny pip, den gamla är sönder.

Kanske ett koppel i annan färg.

Bolllar är alltid roliga....


Men jag vill alltså få fram mitt budskap till henne att det är inte riktigt okej att själa från matte, ej heller att äta skit från kattlådan.. så en bok som hon kan studera o få en viss vink av vad som kan väntas henne om hon fortsätter..

Hittade denna på Akademibokhandeln på nätet.


Jag skriver gärna av recept om nån vill ha..









Godnatt o sov gott alla.  //Annmarie

Av ramdala-kiza - 21 november 2011 15:21

Hemkommen från huvudstaden.

Väldigt glad o tillfreds.


Tävlingen var rolig och som sagt var så kändes det som man har ett visst antal tomtar på loftet när man sitter där i studion.

Men kamror uppe i ansiktet o varma strålkastare så får man hjärnsläpp på de allra enklaste frågor.

Men hur allt gick, ja det är frågan det får ni se i Kanal 7 i Januari.


Kajsa Ingmarsson är underbar utanför kameran, i programmet är hon hård o roastar allt vad hon kan. Men mellan tagningarna får man en blink ifrån henne o man känner sig helt ok.


Några av mina medtävlande.



Resten av helgen gick till utflykter på stan. Vi hade så mysigt Kent o jag. Svärsonen var med o vi hade en underbar lördag. Solen sken och besökte vår första julmarknad för i år.


Vi besökte Hötorgshallen som är absolut mitt favoritställe. Där köpte jag mitt förstaOstron, har alltid velat smaka o det var kanongott. Smakade som mild mussla o något saltare. Men citronen över vart det perfekt.


Lilla snälla katten Kipz tyclte det var enbart jobbigt att bestemor kom. Försökte blidka henne med chips ..men nej då. Hon skrek så fort vi ville hålla henne, men matte hon kan bolla med henne så mycket hon vill.



   



Idag har jag varit hos doktorn o fått min handled omlindad, cortisonspruta o annat skit. Har så ont o skriver nu med en hand.

Lillstintan har nu kommit hem..o det blir lite middag här snart.


Puss o kram //Annmarie


Av ramdala-kiza - 16 november 2011 15:13

Kan inte annat än skratta åt tosigheter som uppstår ibland.Om människor kunde skriva en kommentar istället om det uppstår några frågetecken runt d jag skriver.Det var just av den anledningen jag tänkte sluta blogga. Tycker det är fult att sitta och smygläsa än att kunna lyfta en lur o fråga hur läget ärSå många frågetecken som då skulle kunna redas ut, det handlar ju syvende o sist om familjen.Nog om det, en dag kvar sedan rullar Toyotan till Sthlm.Jag kör inte utan har chafför om nån nu undrar.Ska bli så roligt.Om någon eller några hoppas på bilder från tv-studion så blir det inga här på bloggen, o skulle jag komma på andra tankar så blir inlägget lösenordsskyddat.Har packat klart,fixat o donat här hemma.Nu lite mat i magen sedan en runda med den fyrbenta tonåringen.//Annmarie

Av ramdala-kiza - 13 november 2011 00:38

Idag kl 18.07 är det 22 år sedan en lien gosse på 3.340 gram såg dagens ljus. Hans storasyster då 2år gammal var så sjuk så jag behövde uppsöka VC ii Rödeby.Så med henne på armen trängde jag mig före vid anmälningslluckanO sa att här måste det gå undan för jag har värkar o ska in på förlossningen.Så 4 Tim senare låg det en Håkan på mitt bröst o plirade.Det var Måndagen den 13 nov dagen efter Fars dag.Hans pappa var sjuk han oxå, så på hemvägen stannade han o fick upp all Cockilana etyden som han medicinerat medLille HÅKAN blev genast storebror Joels favorit bebis. Så älskade Håkan,,min fine son älskad av oss o fina syskon o fina sambo,vi kan inte annat än att bara stolta över. dig då du nusnart ska ut igen denna gång som fartygschef på isbrytare på Vänern. Önskar dig en härlig dag med din älskade pappa.Vi syns i kväll!

Av ramdala-kiza - 11 november 2011 15:47

Eftersom ett inlääg o där vissa rader har lästs på något konstigt vis så publicerar jag dessa rader igen .


Vi besökte kyrkogården, tände ljus o la buketter på två gravar.En på min bästa lekkompis som dog endast 22 år gammal, där ligger aldrig något på den graven. 

Förstår inte när nära o kära finns i livet att inte de kan sätta en blomma eller ett litet ljus, en sådan kollosal ansträngning kan det väl inte vara.

Det gör ont när man känner till gravar där man vet att en mor eller far gått bort och det fins massor med barn som skulle kunna sköta om det lite och ingen bryr sig.




// Annmarie

Av ramdala-kiza - 10 november 2011 23:02

Det skulle bli en underbar eftermiddag. efter en bra stund på arbetet då jag kladrade alldeles själv att boka många pass som kommit på beställning både från avd 58,37, akuten,61,an.. m.m så körde jag hem i maklig takt.

När jag anlände till jobbet idag fanns det inte en parkeringsplats kvar. parkeringshuset var fullt, likaså de stora personalparkeringarna.

Men utanför byggnad 13 på personalparkeringen fanns det en plats kvar, undangömd alldeles intill skogsbrynet.

Vilken tur.

När jag så kom hem lyste solen och jag bestämde mig för en tur ut i skogen med hunden.

Här skulle de sista trattisarna för denna säsong plockas.

Kaffe hade vi med oss o ett o annat kex också. Vilken dogft det var i skogen. Av mossa mull o fallna löv. Alldeles stilla var det med.

Vi njöt både Katla o jag.


 






På hemvägen började tanklampan lysa, konstigt jag tankade ju i går?

När jag så var nästan hemma så vart det bensinslut.

1 km hemifrån på stora E22,an blev jag stående.


 

Katla i billen ,smutsig o svettig. o med en dotter väntandes därhemma.

Förstod ingenting.

Halade upp telefonen o ringde min hyresvärd. Ställ du bilen där så hjälper vi dig när vi kommer hem,så efter ett par timmar kunde jag fylla på bilen.


Min slutsats blir då denna att någon idag under de timmar jag arbetade har slangat bensin från min tank, fyllde på med 300 kr igår så slut kunde den inte vara. Dessutom så fattades skruvlocket till bensintanken.

Nu kostar det att stå på personalparkeringen, 1 kr per timme.den var inte kameraövervakad som parkeringshuset är. Så jag tycker då att man ska få ersättning av sin arbetsgivare när sådant här händer, ska man betala så ska man få nåt i gengäld när de inte kan ha övervakade platser.Så himla rik är jag inte så jag kan rycka på axlarna o strunta i det.Jag kommer annars långt på 300 i tanken, för bilen drar inte mycket.

 



Men hur som haver så är det så nu.

En dag till så är det helg igen. Linn ska ha ett par vänner hemma här, de ska sova över..o jag ? Ja jag får väl se vad jag gör.

Någon mer runda i skogen blir det nog inte. Ett besök hos sonen vet jag i alla fall.. det vankas kanske tårta där i helgen ?











//Annmarie




Av ramdala-kiza - 10 november 2011 07:42

När jag kikar ut genom mitt fönster möts jag av en natur som säger ett trollskt godmorgon,bjuder in till älvdans på slätten.

Men vart tog alla barndommens älvor vägen, vart tog barnet vägen inom oss?

En lång stund spanade jag ut över gärdena för att kanske få se något som jag kunde vara en liten älva.


 


Men de älvor som jag har sett o känt finns runt mig.

Mina fina döttrar, en ligger just nu i sängen o snusar.

En liten älva finns i Stockholm.

Två små älvor bor i småland.


Så har vi ju de vänninor som som är rara som små älvor.


Så de får jag nu koncentrera mig på, o inte de som en gång fanns i sagoböckernas värld.

Men vem vet, en dag kanske jag får se något från mitt fönster ......


     




//Annmarie

Av ramdala-kiza - 7 november 2011 22:34

Ny arbetsvecka. 

Linn kom hem idag . Hon har varit hos pappa på höstlovet och en tur ner till Malmö o Roxettekonsert har de blivit för deras del.

Hotellvistelse o lite shopping.


Ny tröja o fina öronh'ängen, tycker fjädrar är så fint. Hon hade köpt flera stycken, och erbjöd mig att få låna de rosa i morgon att ha på arbetet, är minsann lite sugen,passar nog bra till min grå klänning o rosa kofta.



Utvecklingsamtal har hennes pappa o jag varit på i eftermiddag oxå, Linn var ju naturligtvis närvarande med. Idel lovord, matten lite svår, men det hade ju jag med under skolåren svårt med matematik men lätt för språk o andra ämnen. Det är ju inga betyg nu i sjuan, och jag förstår inte riktigt den nya skalan för bedömning som införts.

Allt är så rörigt nu för tiden, mycket vikarier på skolan, olika mentorsgrupper, arbetsgrupper.. läxgrupper osv.. inte konstigt det blir missförstånd. Allt ska man hålla reda på via mail....

Uppsatser o andra uppgifter ska skickas in via datorn till skolan .. vart tog pennan o papper vägen? Flög de ut med vinden genom fönstret i skolsalen mån tro?


Helgen som gått har varit fin.

Vi besökte kyrkogården, tände ljus o la buketter på två gravar.En på min bästa lekkompis som dog endast 22 år gammal, där ligger aldrig något på den graven. 

Förstår inte när nära o kära finns i livet att inte de kan sätta en blomma eller ett litet ljus, en sådan kollosal ansträngning kan det väl inte vara.

Det gör ont när man känner till gravar där man vet att en mor eller far gått bort och det fins massor med barn som skulle kunna sköta om det lite och ingen bryr sig.


Under lördagen var min Kent o handlade lite snygga kläder till sig själv, lite ekipering så där innan resan till Stockholm, ja på tal om den så har jag nu följt programmet Svagaste länken varje vardagskväll. Och ni ska veta man blir svettig när man vet att det är en själv som snart ska stå där o tävla.

Och det svåraste i krångsvängen är att man varken kan plugga till sig framgång eller över huvudtaget skapa någon strategi inför programmet. Man får bara hålla tummarna att man får frågor som man kan, och att man inte glömmer banka pengarna och att de man tävlar med och mot, är alla lite sämre än en själv.


Men det hela handlar om ren skär tur.


 

Bild lånad.: Kajsa Ingmarsson Wordpress.



På söndagen hade vi besök av min älskade Carina o hennes man Uffe.. många härliga goa skratt fick vi o lite afternoon tea med  cupcakes.

En promenad i det underbara vädret med Katla runt byn blev det oxå.

En jättefin inflyttnigspresent fick jag oxå.. som ni kan beskåda nedanför...


 



I kväll har N-E varit o hälsat på och reparerat termostaterna på alla element, lite o fixa med dessa. Vi fick en timmes pratstund, mycket att tala om när vi inte synts på ett par veckor.



Så nu är det sovtid o natten faller på...



//Godnatt alla vänner  hälsar  Annmarie med en kram.




  

Presentation


Kära läsare. Välkommen till min blogg. Jag hette förut AM;s Radioprat då jag bloggade för Metrobloggen. Frilansar ej på SR längre, men du kanske vill hälsa på mig ändå. O DU... du behöver ej ta av dig skorna när du kliver in.



räknare

Sök i bloggen

Undersökning på skoj.

Vilka sökväg tog du för att hitta hit?
 Jag kan adressen.
 Genom Facebook.
 Google
 Genom annan blogg.
 Av en ren slump.
 Genom bloggplatsen.se
 Annan sökväg ex bloggportalen, Radio Blekinge,bloglovin
 Jag prenumererar på din blogg.

Väder just NU

klart.se

Read my blogg.

Alvas Hus

Länkar

Besöksräknare

Besöksstatistik

Senaste inläggen

I mitt fotspår.

Arkiv

Bloggfy


Ovido - Quiz & Flashcards