Ramdala-Kiza

Alla inlägg under oktober 2011

Av ramdala-kiza - 20 oktober 2011 17:55

..Ditt ansvar.

Alla föds vi till denna jord, inte på lika villkor men så lika ialla fall att vi ska ta ansvar för våra val.

Alla har vi tvekat inför stora som små val som ska göras.

Det är inte lätt att fatta rätt beslut, men jag bruka säga att "Allt som är rätt är lätt,o allt som är lätt är rätt.


Tänk de orden nästa gång ni står för ett livsavgörande val.. känns detta rätt? är det lätt att ta detta beslut, ja känns det så.. ja då är det väl rätt ...FÖR JUST DIG, men kanske inte för andra som blir involverade i ditt val.

Jag har tagit många dåliga beslut i mitt liv, beslut som jag idag inte kan ändra på.

Men just då kändes det som det var ett bra val, då hade jag andra förutsättningar, livet såg annorlunda ut, men jag involverade andra i dessa beslut som jag idag vet att de fick lida för.


Men vi kan aldrig komma ifrån att de val vi gör de är vårt ansvar, vi kan aldrig lägga de valen på andra och samtidigt skylla ifrån oss.


För att kunna gå rakryggad ut ur ett dåligt val, ur en dålig livssituation, så gäller bara en sak och det är att erkänna att man gjorde fel, tog fel beslut och be de inblandade om ursäkt, först då kan man gå vidare.



Bara för att man inte mår bra ska man inte lägga skuld på andra, man måste reda ut sina problem,göra det enda rätta som man vet är det rätta, gör Du inte det så kommer du aldrig att kunna älska dig själv.. o glöm inte  Du och dina barn har bara detta livet, det går inte i repris.





//Annmarie  


Av ramdala-kiza - 19 oktober 2011 00:00

skorstenen..

Hör själv din late drul.

ja, så skojade vi förut när jag var ung, en av min pappas favoritutryck när det var näst intill storm ute som det är nu här i natt.

jag ska sova nu, men har lite värk så det är svårt.

Saknar min älskade Kent, han arbetar mycket nu, men snart så kan han vara här mycket mer.

Omorganistation på hans arbete, från en chefsposition till en annan.

Ja han är så skicklig i sitt yrke så det är inte så konstigt.

Glad  blir både han och jag då vi kan ses mycket oftare o han är ledig en hel vecka på raken.

Vi kan hälsa på både mitt o hans barnbarn, börja på någon kurs eller studiecirkel som intresserar oss, vi kan hjälpas åt med de tunga bitarna som vi förut inte haft chans o möjlighet till.

Vi kan resa .. ja möjligheterna är många om vi bara fångar dagen.



Det har blivit en ny fas i vårt liv, en underbar förändring som gör oss mycket lyckligare o mer harmonisk.


Då vi har haft det så olyckligt att kontakten med K barnbarn har näst intill varit bruten, men för ca två år sedan kunde den återupptas, och det senaste året har den varit frekvent (tack snälle Niklas)

Det är underbart att se sin älskade man så glad o tillfreds. 

En ny underbar familj har kommit in i barnens liv. Pappans sambo en fin o helt ljuvlig tjej, duktig o arbetsam, ansvarstagande o stabil.. ja mer kunde inte barnen o deras pappa önska sig. 

Johanna har oxå en härlig o trevlig mamma som man genast tyckte mycket om.

Men gladast är vi nu för barnens skull så de kan få harmoni i sitt liv efter att ha varit ganska så omvälvande.

Det är aldrig lätt när familjeförhållanden ändras och nya människor dyker upp i deras liv. men detta blir bra så bra, och snart ser en liten syster el bror dagens ljus  och ännu mer kärlek kommer att spira under taket där.


Även jag är så lycklig då min äldste son med sambo skänkt mig ett litet barnbarn, den sötaste o finaste lille gosse.Detta är verkligen efterätten i livet som så många säger, at få se in i hans fina vackra ögon, få krama hans lilla babymulliga kropp, att få känna små händer på ens kind som trevar efter en hårtest att slita i.. ja det är lycka.  

Han har fått de finaste föräldrar, lugna o ansvarstagande, kreativa och .. ja helt underbara.


 


Den enda smolk i bägaren är mitt arbete som det tycks inte bli någon lösning på...

Det är svårt att hitta arbetsuppgifter till mig i ett Landsting som står för avgrundens rand i ekonomiska problem, svårt att hitta lämpliga sysslor. Då jag är i en profession

 där det finns personer som är psykiskt labila, ja o med den skadan jag har, då får arbetsgivaren klia sig rejält i huvudsvålen så jag är rädd att snart är flintis, min läkare är ju det redan o jag börjar smått fundera på om jag har ett finger med i spelet där... ja, skoja om eländet får man göra.



Nu går det snart till Stockholmsresan.

Ska vara i Värtahamnen kl 13.30 den 28 okt.

Kläder ska väljas,sminkning  o fix av håret innan programmet, genomgång av tävlingsregler, mat med medtävlande + programledare.När just det avsnittet jag är med i sänds på 7,an vet jag inte , kanske lika så bra det.. vill ju inte göra bort mig inför hela min bekantskpaskrets o bloggläsare, arbetskamrater och familj.

Jag o Kent o Linn reser upp, måste ju ha liten hejaklack med mig.Vi bor hos Frida o Tor i Bromma, vi hinner nog med att gå på stan lite sedan den helgen, vill ju visa runt Kent lite i city. Han tycker det ska bli superduperkul att få komma upp till Frida o Tor  se hur dom har det.


Nej, nu blåser vi ut ljusen här.. eller de blåser nog ut sig själva i denna storm..Sov gott .



//Annmarie





Av ramdala-kiza - 18 oktober 2011 20:44

som är mer lokal så att säga. Eget domännamn. mina vänner på FB kan fortsättningsvis läsa.

Har även uppdaterat så jag har sett de senaste dagarna att någon gått över på min Fb -sida från både Växsjö, Kalmar samt Stockholm och Göteborg.

Således har någon eller några gått in via fb sida som är ansluten i Växsjö och som tillhör någon boende där o sedan vidare in på min sida. Har skaffat nya Fb därav kan jag se detta. 

Ska följa det slaviskt nu. Har några stycken, närmare 6 st från Kronobergs län.


 


//Annmarie




Av ramdala-kiza - 18 oktober 2011 20:44

som är mer lokal så att säga. Eget domännamn. mina vänner på FB kan fortsättningsvis läsa.

Har även uppdaterat så jag har sett de senaste dagarna att någon gått över på min Fb -sida från både Växsjö, Kalmar samt Stockholm och Göteborg.

Således har någon eller några gått in via fb sida som är ansluten i Växsjö och som tillhör någon boende där o sedan vidare in på min sida. Har skaffat nya Fb därav kan jag se detta. 

Ska följa det slaviskt nu. Har några stycken, närmare 6 st från Kronobergs län.


 


//Annmarie




Av ramdala-kiza - 17 oktober 2011 14:30

flyr vilsen så vida omkring, det är som Du glömt alla nära ting....


           


En skön promenad runt byn, tittar man noga ser man de vackraste konstverk .



//Annmarie

Av ramdala-kiza - 17 oktober 2011 07:32

är man lite trött, det har varit en vecka med sjukdomar o ont i rygg.

Födelsedagen var mysig, med besök av barnbarn o stora barn.

Att fylla 52 är ingen stor sak.  Men när man var yngre så var personer som uppnått denna ålder urgamla, från typ kritatiden..

Men med ett yngre barn i familjen så håller man sig rätt så ung i sinnet. 


   Lilla såskoppen o Jag.


Katla gjorde en utflykt igår, sprang efter en flock rådjur över hela Ramdalaslätten, Kent fick köra efter henne med bilen enda ner till Vinddkraftverken, jag skrek som en stucken gris, Frida tjöt av skratt o Tor grymtade.

Att hon kunde springa så fort .. ja herregud.

Stackars rådjur.


Nu till arbetet några timmar.

Ha en fin dag alla.


//Annmarie


Av ramdala-kiza - 15 oktober 2011 22:08

ingenting i jämförelse med denna fina dag som inte är slut ännu.

Vaknade till frost där ute, kallt o burrigt men uppfriskande.

Särbon kom med rosor o annat. Det är inte min födelsedag förrens i morgon, men min dotter med man åker tillbaka till Sthlm i morgon så firade i dag istället.

Har fått så fina saker, så det inte är sant.

Mitt lilla barnbarn kom på fika, han har fått vaccination i veckan s han var lite trötter, han o mamma Bodil hade med en fin blomma till mig. Cleo hängde med för att träffa sin kompis Katla.

Katla bjöd på grisöron o det var poppis.


Senare i em dök sonen upp med sambo Millan.

Vi har ätit lax med kräftsås, stenbitsrom potatis o sallad . stekt fläskkarre med beasås. 

Dessert, vaniljglass med hemmgjord varm hallonsås, maräng grädde o cocktailblandning samt kladdkaka.


I kväll lite chps o dipp med god kaka.


Nu sitter vi o bara pratar o umgås precis som det ska vara.


Vilken underbar familj jag har med alla mina barn o respektive. Synd att Joel arbetar så långt bort, vi saknade dig.



Kommer att sakna min fina Frida o Tor, men Kent o jag kör ju upp i slutet på månaden då inspelningen i TV studion i Värtahamnen ska göras.


   Från Emil, farmors gullunge...   Emil o Linn   Så här glad var lillkillen idag när det skulle fotas.   Rosor från mitt allt...   Fin ytterkruka o annat fint badrumsporslin av Frida o Tor.   Läckra muggar med termos av Håkan o Millan.   Ljus o stenar av Frida o Tor.   Här är fina förvaringsburk o tvålpump av Stockholmarna.   Tor Millan Jag Håkan Frida o Linn   Ja heerejösses vilket radarpar..KÄRLEK   Min fina svärdotter MIllan...<3




//Annmarie






Av ramdala-kiza - 14 oktober 2011 11:42

sveper lik.

En efter en faller ifrån.

De förtroendevalda, de som vi trodde var reko. De som sa sig kunna leda landet bäst, och få den sk sjunkande skutan på rätt köl igen.

Så sänker de sig själva istället.

En vanlig medelsvennson som alltid försöker göra allt rätt, har ont i magen då räkningar ska betalas. Som får straffavgift bara för att fakturorna betalas en vecka för sent, ja vi ska manglas och självförtroendet når botten.

Jag skulle vilja veta hur mycket en partiledare har in i lön efter avdrag samt tillägg?

kanske de har ut en 45-50.000 kr netto.

Skulle då inte de kunna betala en hyra på drygt 7.000kr?

Måste de ha hyrbilar, åka gratis med Sj osv.

Jimmie Åkesson har en lön på 56.000kr samt ett påslag från sina partimedlemmar så brutto blir över 90.000kr Det är fina pengar det.


Men vi ..du och jag ska betala deras bostäder oxå. Är inte detta jävligt snett? (ursäkta svordom)



Men nu lämnar råttorna skeppet, en efter en... men du ska se de har mat på bordet, goda ostar tills de går i pension ändå.


Och vi vanliga dödliga... vi får gå på plankan vi.









//Annmarie  

Presentation


Kära läsare. Välkommen till min blogg. Jag hette förut AM;s Radioprat då jag bloggade för Metrobloggen. Frilansar ej på SR längre, men du kanske vill hälsa på mig ändå. O DU... du behöver ej ta av dig skorna när du kliver in.



räknare

Sök i bloggen

Undersökning på skoj.

Vilka sökväg tog du för att hitta hit?
 Jag kan adressen.
 Genom Facebook.
 Google
 Genom annan blogg.
 Av en ren slump.
 Genom bloggplatsen.se
 Annan sökväg ex bloggportalen, Radio Blekinge,bloglovin
 Jag prenumererar på din blogg.

Väder just NU

klart.se

Read my blogg.

Alvas Hus

Länkar

Besöksräknare

Besöksstatistik

Senaste inläggen

I mitt fotspår.

Arkiv

Bloggfy


Ovido - Quiz & Flashcards