Ramdala-Kiza

Alla inlägg under januari 2011

Av ramdala-kiza - 12 januari 2011 07:46

den blå.. eller rättare sagt den vita. isen ligger väl uppåt landet vet jag. Men sedan är det öppet vatten.


Vi ska ha det roligt o trevligt, koppla av o äta god mat. Har inte varit iväg sedan i september då BondeSusane o jag åkte till Sthlm o Dansfeber.

Vi bodde på Sheraton med allt vad det innebär.

Men nu får vi se huvudstaden försvinna i fjärran. Så nog ska det bli roligt att åka iväg.


  

Ta hand om er så kommer jag att uppdatera med bilder senare.

Annmarie

Av ramdala-kiza - 11 januari 2011 16:19

Kan man bli så irriterad så det kliar över hela kroppen?


Har suttit en stund o klickat på olika bloggar.. Vad är detta?

Blir rädd när jag läser om trötta föräldrar, om unga o lite äldre mammor som tycker att livet är urtrist.

Ni är unga o friska, ni bor i ett av världens bästa o finaste samt rikaste land.

Ni har underbara fina barn, säkert mat att sätta på bordet till er, och förhoppningsvis har ni ett jobb att gå till.

Jag vet att livet är surt ibland, men man måste bita ihop, många kommer att tycka att jag nu låter som en moraltant.. ja, kanske det.

Tror att vi just saknar moraltanter i detta land, en sur gårdskäring som sätter fart på de unga lite.


Var inne nyss som sagt på en blogg. En ensamstående mamma som tycker att livet ej är värt att leva, fast hon har två underbara barn, ett arbete att gå till.

Barnen är friska, hon är frisk.. men så vad fattas?

En ny sängkompis, eller får hon inte dejta tillräckligt.

Hon beklagar sig över att allt är så dyrt, att hon vill resa, uppleva saker..m-m


Du hinner lilla vän, det viktigaste just nu är att du får ihop din dag, att dina barn utvecklas o får vara friska.

Tänk så bra vi har det.

En TV att titta på, dator, mat för dagen.. kanske bil.

Vi kan ringa till våra vänner o prata bort en stund..

nej, livet är inte en dans på rosor, men livetr är till för att levas, och hur just DU väljer att göra det är upp till dig.


När ska våra ungdomar lära sig att laga bra mat.. när ska de sluta slänga i sig en massa onytttig mat, chips o skit, sedan gråter de över att de är för feta. Nej, för fanken res er upp ifrån datorstolen o ta en borste o skura lite än att gnälla så förbannat.Så kanske ni samtidigt går ner i vikt och får en bättre hälsa.

När jag var 24 var jag både gift o skild, det var inte lätt, men jag gjorde det bästa jag kunde, min son hade allt han önskade sig..

Jag gick o drog honom i sulky.. tog buss till arbetet kl 6 på morgonen. Min underbara mamma hjälpte mig ibland.. men tänk efter.

Jag var 24 år.. idag bor 24 åringar fortfarande hemma o blir matade av sina föräldrar.

Jag fick mycket skäll att jag tog min mamma till hjälp  av närstående ibland, men det är ingenting emot vad föräldrar idag hjälper o gullar bort sina snart 40-åriga "Ungdomar"-


Så väx upp...

Och ta någon gång ansvar för ert liv!!!

 

Ni har mycket att se fram emot, vips så är era barn stora.. och ni får tid för er själva!!!

 

 

  

Av ramdala-kiza - 11 januari 2011 09:21

har jag sovit hela natten.

Fick hjälp av läk i går med soveriet. Insomningstablett...

Men det får minsann inte bli någon vana.

Men måste komma in i någon slags rutin o värken tar kål på mig, så jag är väl unnad denna lilla törnrosasömn . Sista dagen innan resan!!!!

Jiiipppie!


  



Av ramdala-kiza - 10 januari 2011 22:12

av förvåning varje gång, trodde jag hade lärt mig nu.

Men du käre Terry Evans på "Det okända" och även Carolina Gjerts...

Hur många ggr ska jag o många andra tala om för er o produktionsbolaget att det finns inga "Onda " andar.

Har tjatat ett flertal ggr om det förr här på bloggen... ludd i örat eller vad?


Varför är det så skoj att skrämma upp svenska folket o slå i dem blå duster.


-Här skulle jag inte vilja sova, säger Terry när han rör sig över våningarna på Sätra Brunn..

Nej, Terry..andarna kanske inte vill ha dig där heller,för inte kan de bli glada när dom hör dig säga så, o har dom aldrig varit skitsura förr så blir dom väl att då kan jag tro!!!!


Annars blir väl denna säsong  av Det okända som  alla andra tidigare , skulle suttit fint med lite förnyelse av programmet, ny vinjett kanske, och framför allt nya Medium, vi har så många duktiga här i Sverige, ombyte förnöjer som kärringen sa, och kysste Tuppen.


Fick ett mail idag från produktionsförlaget Sydfilm:


Hej Annmarie!


Du har sökt som utredare till vår kommande produktion Hemsökt.


Vi vill med detta mail meddela dig som en utav 171 sökanden, att vi inom kort kommer kontakta de sökande vi finner mest intressanta för casting.


Håll ut, kanske blir det du som får chansen att medverka i vår produktion!

Hälsningar SydFilm Studios



 

Trodde inte jag skulle höra från dom, det var ju typ 2 månader sedan jag anmälde mitt intresse.. ja vi får se hur det blir med detta.

 

Nej nu ska här sovas.. natti alla.

Annmarie

        

 


Av ramdala-kiza - 10 januari 2011 10:21

Vilken tur att man blev som man blev...

Att jag kan hantera situationer som helt oförberett

dyker upp.

Hade en tid inplanerad kl 11 idag som jag nu har fått ändra på.

Vaknar med ett illrött öga igen, var ju inte länge sedan, skulle vara hos läkaren idag men fick ringa o höra om de hade en tid i em i stället.

Det ordnade sig o ska dit kl 3.

Kan inte köra bilen nu, med massa salva i ögat är jag halvblind, och den enda fördelen med det är att jag slipper se dammråttorna här hemma.

Hoppas jag är bättre tills i em då kan jag köra, annarts får jag väl be någon om transport till sjukhuset.

Har även fått en klippningstid i morgon, vill ju vara fin nu när man ska iväg.

Och tur är väl att ögat börjar krångla idag så hinner det nog läka fint till onsdag.


Se positivt på allt AM..


Finns väl inget värre än människor som ojjar sig för det minsta, som tycker livet är piss, ja att man gör det någon gång är väl ok.. men varje dag spy sin galla över livet kan ingen bli lycklig av, o det värsta av allt är att det förhållningsättet har en förmåga att smitta på andra.. stackars krakar som har sådana bitterf..

runt sig.

Folk som lider av ständig "Dystemi" kommer även att dö olyckliga.

De som väljer i sitt liv att sitta där inne i hjulets mitt, i navet o inte placerar sig längst ut där det snurrar som mest ja de kommer att ha en dödsångest av sällan skådad dignetet.. men de som sett till att det händer lite i livet, som vill vara med där det händer, som vill hjälpa andra,som intresserar sig för livet runt omkring, ja de kommer oxå att somna in förnöjda...


Så ta fram förnöjsamheten i dig.....så blir livet på jorden lite mer spännande o roligt.


  


Så var glad, det hade kunnat vara mycket värre.......


Annmarie

Av ramdala-kiza - 9 januari 2011 13:28

som igår när Katla hade varit inne i stan.

Hon kom hem o förklarade att hon nu visste minsann varför alla vill åka in till stan, varför alla ska dra dit i tid o otid, varför Frida o tor, Millan o Håkan bor där.

Det var ett uppvaknande som jag iofs inte ville lyssna på..


Den stora hemligheten är att det finns hus, små hus där de steker korv hela dagarna.. man hämtar bara en mumsbit i en lucka så vips har man en delikat måltid, med eller utan senap o ketschup.


Bamsekorv med strips var en höjdare fast ösregn o dis o dimma.

Så nu har jag en ännu större anledning att hålla mig borta från city o allt vad det innebär..

Himla tur Katla att det inte finns någon "Korvmoj" i Ramdala.

  

 

Av ramdala-kiza - 8 januari 2011 22:04

Har legat inne hela dagen förutom den stund vi åkte en sväng.

Var uppe vid huset en runda.

Kent har stora planer.

Jag var kvar i bilen medan han gick en runda.

Stället ligger så fint, man ser huset (ifalll det nu inte är dimma)enda från E22 an.. det ligger där o blickar ut över Ramdala slätten. Det är en sådan fin utsikt från övervåningen, jag kan rapportera om trafikläget över  hela Ramdalslätten.. så bara ring ni så är jag er egen lilla " trafikövervakare"

Kan vikariera som metrolog med !!


Kan just nu rapportera om att hela östra Blekinge är insvept i en äcklig våt dimma, vägarna är isiga o snorhala.

Jag var tvungen att röra på mig lite så vi gick ut nyss med Katla, men fick vända efter 50 meter, alla vägar här är bara is,livsfarligt.

  

Från köksfönstret är det fin utsikt.

  

Och från hallen där uppe.


  

Denna hörna i den stora hallen nere som är som ett rum ska målas om, vad tycker ni jag ska använda den till?


Tänkte äggskalsvitt med lite allmoge- gråa inslag.



I morgon hoppas jag att jag känner mig bättre., Vi ska börja förbereda resan.

Hoppas bara inte resan till Sthlm blir jobbig.


Natti på er...

 

annmarie

Av ramdala-kiza - 7 januari 2011 23:33

Planerar nu som bäst.

kollar Blocket o loppis prylar, är inne på inredningssidor så fort jag har tid.

Här kommer ett smakprov hur jag tänker mig en del detaljer.

Hissgardinerna o gardinlängderna är redan bestämda men inte beställda, måste kolla lite mått o så först.



  


  


  

        "Stryka på bilder" som kan användas på kuddar samt ex gardiner..

  Sådan här shablon ska jag ha ovanför matrumsdörren




   

En liknande ljuskrona letar jag efter på Blocket.. någon som vet?


 

Vackra linnehanddukar till gästtoaletten.


   

Sådana här kuddfodral kostar endast 69 kr. Har beställt fyra st i olika utförande.

   

Vill ha denna i köket. 179:-


  

Önskar mig verkligen en sådan här soffa.



  Fint sovrum.. men i en annan färg än vitt..

 

Kika in på denna sida... underbar.

En liknande soffa har jag redan samt ett liknande bord.


    

      ska ordna en sådan här hylla till köket.


  

Fin ide´till matrummet...

  

likaså denna bild.


som ni ser så är det mycket shabby chic som jag fastnat för o fransk-lantlig stil..

Men tänker naturligtvis blanda allt med lite färger, mina egna nuvarande möbler o vackra trasmattor så blir det nog fint.


Eller vad tror du?

har du någon inredningside´så tyck till o skriv om denna här..


Annmarie

Presentation


Kära läsare. Välkommen till min blogg. Jag hette förut AM;s Radioprat då jag bloggade för Metrobloggen. Frilansar ej på SR längre, men du kanske vill hälsa på mig ändå. O DU... du behöver ej ta av dig skorna när du kliver in.



räknare

Sök i bloggen

Undersökning på skoj.

Vilka sökväg tog du för att hitta hit?
 Jag kan adressen.
 Genom Facebook.
 Google
 Genom annan blogg.
 Av en ren slump.
 Genom bloggplatsen.se
 Annan sökväg ex bloggportalen, Radio Blekinge,bloglovin
 Jag prenumererar på din blogg.

Väder just NU

klart.se

Read my blogg.

Alvas Hus

Länkar

Besöksräknare

Besöksstatistik

Senaste inläggen

I mitt fotspår.

Arkiv

Bloggfy


Ovido - Quiz & Flashcards