Ramdala-Kiza

Alla inlägg under juli 2011

Av ramdala-kiza - 13 juli 2011 16:10

Loppis är poppis...om ni frågar Kent i alla fall.

Idag har det blivit både loppis, antikt samt blomstermarknaden i Rödeby.

Antikladan i Rödeby var en upplevelse. Trodde det aldrig skulle vara så stort. min äldste sons barndomskamrats föräldrar skapade detta projekt för många år sedan med ett litet loppisbord i trädgården och nu har det vuxit till gigantisk storlek..här kommer ett helt bildgalleri.. 

Så vad ska inte sleven vara om inte i grytan.. ett antikt par på utflykt i nostalgins tecken.


 

                   Denna tidningen hade min mamma tyckt om att bläddra i.. från 1924 , min mammas födelseår.   En sådan här kamin hade vi på Mariefors, mitt barndomshem.          Säg det med toner,och inte i ord...   Undrar vem denne lille gossen var och vad han fick uppleva under sitt liv?   Har väl alltid trott på Joel o Håkan..   Ingen loppis utan Grindslanten..   Här får du Mona Lisa för 60 kr.   Nähä.. nu har vi varit här alldeles för länge ,tiden springer iväg..hem o laga middag.


Vad vi köpte? 

En toalettborste i turkos plast för 10 kr (oanvänd)



//Annmarie

Av ramdala-kiza - 12 juli 2011 23:05

     Idag blev det klart med larm i huset i Mjällby.. 

Det är tvunget, en onödig utgift men så är livet.

Larm överallt. 

Installationen tog ett par dagar men så blev det gjort av proffs med. Nya lås som måste vara godkända av försäkringsbolag är nu monterade.

 



Att vi ska behöva skydda egendom o lösöre från egna familjen är tragiskt.

I avtalet ingår fri utkörning av både polis samt securitas men tror att larmet går till Securitas först.Samt att vi har installerat att larmet ringer upp våra mobiler och grannarnas och även annan släkt i närheten.


Även om det kan vara lugnt periodvis så vet vi inte när nästa gång blir, även att andra både kreti o pleti kan göra påhälsning, i de kretsarna vet man ju att det inte är några dunungar precis som de umgås med.


Jag kan ju inte alltid vara i huset med Katla, även om det är en trygghet så är larmet bra att ha även då. Detta skulle vart gjort för flera år sedan, men bättre sent än aldrig... sedan jag nu oxå har rätt att ta beslut så kom vi överens om det här.

 


Även stöldgodset som vi hittade hemma under soffan på altanen har nu kommit tillbaka till sin rätta ägare, en lycka kan jag tro, både för honom och även för oss. För så fina gitarrer tar det ett bra tag att skrapa ihop till, o så ska andra komma som j-la korpar o sno åt sig det, nej... ett stort varmt tack till poliserna som var så hörsamma o förstående och ordnade allt till det bästa.





Nu är det läggedags här, mitt öga är bättre nu så jag hoppas kunna arbeta i morgon.


// Annmarie


Av ramdala-kiza - 10 juli 2011 00:19

Helgen går mot sitt slut och denna gången med de älskade barnen o ungdomarna.

 

Hela dagen har gått till att gå på Festivalen Killebom här i Sölvesborg.

karusellåkning, talangtävling som min käre vän Emil Sigfrdsson höll i, många fina ungdomar som sjöng.


Mat o godsaker, mer dricka o glada skratt o tillrop har präglat dagen

Vi åkte in vid middagstid o sedan in igen vid sjutiden i kväll.


Kvällens höjdpunkt var nog när Kent gav sig upp i den värsta karusellen med Tova, Linn och Angelica....

   

Han såg lite tagen ut när han kom ner.. men fy fanken vilken tuff Morfar barnen har.


Scotts speladfe upp till dans på torget och många udda stilar kunde skådas..


    

Nu är vi hemma o trötta.

men ack så kul vi haft. En ynnest att få tillbringa så många dagar med Kents barnbarn.


//Annmarie



Av ramdala-kiza - 8 juli 2011 19:11

Nu är hela familjen samlad. Alla fem barn med morfar o mig i spetsen.


Vi hoppades på vackert väder men fick mulet.

Vi hoppades att kunna gå på marknaden redan i kväll, men vädret tillåter inte.

Så vi hoppade på matlagning istället.

Efter det så¨hoppades de stora barnen att få gå en runda i byn och besöka affären o det gick bra.


De små hoppade i tunnan och badar som bäst nu. Saga hopppade genast upp på kanten o började sina fantastiska gymnastiska övningar...




Så det ser hoppfullt ut för oss.. vi hoppas på en skön o rolig helg tillsammans.

Och förhoppningsvis kommer de små att sova gott i natt.


               



Av ramdala-kiza - 7 juli 2011 23:14

I helgen ska vi köra familjen annorlunda i lightformat.

Ska ner till Sölvesborg. 

Linn ska ha en kompis med sig plus att min mans tre barnbarn är här över helgen. så sju personer o en hund... rajtan tajtan blir det.


Barnen trivs så bra med oss, det är mysigt att få rå om dom, och en bra kontakt med deras pappa gör att vi får träffa dom så mycket vi vill nu för tiden.

Vi ska gå på Killebom (marknad i Sölvesborg) det är talangtävling där som vanligt för barnen, Linn har tävlat där ett par ggr ..men nu är hon så stor så hon nyter inte. Emil Sigfridsson håller i det hela, ska bli kul att träffa honom. 

Vi ska även bada i tunnan hemma i trädgården och åka till stranden om vädret tillåter.


Återkommer med bilder efter helgen.



 

förra årets premiärbad i tunnan. Saga surfar..


// Annmarie


Av ramdala-kiza - 6 juli 2011 22:53

Nu har vi roastat varandra och roastat på grillen.

En skön kväll med barnen o deras respektive.


Marinerat kött,grillade majskolvar och champinjoner, hemmagjord tsatziki, sallad med tigermelon. Beasås samt egna gjorda klyftpotatis med sesamfrö och dill på-

Till kaffet hembakad Toscakaka....



   Vart tog Håkan vägen?   Ho Ho.. här är jag..bigaråerna är så goda här uppe!!!   Så här gör lemurerna,,,,   vänta jag ska plocka en påse till er..   ok.. nu börjar jag...fy fan vad högt..   ramla bara inte ner på grillen Håkan.              Vem är snyggast bakifrån?   En nattarunda med Katla hanns med...



Tack mina fina barn för en trevlig o innehållsrik kväll..


//Annmarie


Av ramdala-kiza - 5 juli 2011 18:01

Första gången.. helt makalöst härligt. 

Som jag har längtat, ett helt år sedan sist.

Lättklädd och inoljad njuter jag för fullt.


Men vilken plats skulle vi välja?.. Dragsö eller Trummenäs, Knösö eller Fäjö?


Strandlivet är makalöst gott,med en tidning med olösta korsord, kaffe o en hel liter jordgubbar njöt Linn o jag för fullt.

Jag bländas av Linns skönhet hennes fina solbränna o söta nätta kropp.

En sådan fin lite dotter jag har.. och det bästa av allt....

Hon fick direktiv att gå o köpa en kvällstidning i kiosken till sin mamma, kom tillbaka med en Året Runt och en tidning full av kriminalhistorier som hon tog sig an genast.

-Ja, vad är Kvällsposten Aftonbladet o Expressen jämfört med 65 korsord sa hon.. o visst hon har ju rätt.



   Jepp..nu har jag nog packat allt...Jag i mitt bonna-kök.   Trummenäs blev det...   bara en svag krusning på sjön och 18 grader varmt i vattnet.   Oj.. nu har jag läst så mycket hemskt så. jag..   måste smälta allt o smälta lite i solen...   nu kan jag läsa lite till...



//Annmarie

Av ramdala-kiza - 3 juli 2011 19:30

Helgen har gått i flitens tecken.. samt i hettans tecken på olika vis.

Två mycket kompetenta män plus två snygga tanter har slagit sina kloka huvuden ihop och umgåtts. Vi skrattat  om vart annat och haft mycket trevligt.


Vi har ägnat oss åt arkeologiska utgrävningar samt till ha haft  kulinariska upplevelser.


  Hissande förutsättningar...o en skopa kompetens.


   Mitt lilla spöke på vinden.. underbara Elisabeth. Här med en skopa vatten o mycket ättika.



Tack kära ni för att ni förgyllde vår helg o att vi fick ha det riktigt trevligt...




//Annmarie

Presentation


Kära läsare. Välkommen till min blogg. Jag hette förut AM;s Radioprat då jag bloggade för Metrobloggen. Frilansar ej på SR längre, men du kanske vill hälsa på mig ändå. O DU... du behöver ej ta av dig skorna när du kliver in.



räknare

Sök i bloggen

Undersökning på skoj.

Vilka sökväg tog du för att hitta hit?
 Jag kan adressen.
 Genom Facebook.
 Google
 Genom annan blogg.
 Av en ren slump.
 Genom bloggplatsen.se
 Annan sökväg ex bloggportalen, Radio Blekinge,bloglovin
 Jag prenumererar på din blogg.

Väder just NU

klart.se

Read my blogg.

Alvas Hus

Länkar

Besöksräknare

Besöksstatistik

Senaste inläggen

I mitt fotspår.

Arkiv

Bloggfy


Ovido - Quiz & Flashcards