Ramdala-Kiza

Direktlänk till inlägg 30 januari 2011

Utelekar är ute.....

Av ramdala-kiza - 30 januari 2011 19:24

Var är alla barn?

Min son sa dessa ord till mig häromdagen.. var finns alla barn?

Så sant.

Det finns inga ungar längre som är ute o leker i snön.

De åker inte pulka, de har inte snöbollskrig, de åker inte skridsko på sjöar o madar...

Var är alla 10-14 åringar?

När mina barn var yngre såg man dom inte för dagen. De var ute med kompisar i backar o skogar.

Lekte "På rymmen" med walkie talkies. hela kvaterets ungar var ute. Det var ett himla spring i dörrar, liv o glam o skoj....

De byggde kojor, ibland vid dåligt väder var de inne o övade på något uppträde de skulle framföra för mig sedan.

Saft o bullar, fika o glass.. ja allt. 

Pop corn på lördagarna framför Fångarna på fortet o Bingolotto...

Har ni någon aning vart alla barn tagit vägen?


Tyvärr..jag har svaret.. De sitter alla framför datorn o Facebook o hånar o spottar på varandra,eller så visar de varandra helt överdertiminerade kärleksförklaringar o kallar varandra för "Babe o Honey " visar upp sig halvnakna . De små töserna ser ut som 18 åriga Kissie bloggerskan.


Jag har själv en dotter på 12 som jag överväger nu starkt att lägga ner hennes FB konto, det är faktiskt åldersgräns o jag gjorde ett misstag o lät henne ha ett.


Vill att alla föräldrar till barn i denna ålder kollar runt lite o sätter stopp, för annars fixar de inte framtiden.

De lever i en osund fantasivärld.


     

Det här är inte kul.. det här är YTA o Fake!!!

Bild.Kissies.se


  

Det är mycket roligare att åka kana på en Is-YTA.


//Annmarie

 
 
Ingen bild

sofia

30 januari 2011 20:48

asså vi klarar visst framtiden :O

ramdala-kiza

30 januari 2011 21:18

asså.. det gör ni inte alls min vän. Hur vet du det? Du är inte där ännu. //kram på dig

 
M

M

30 januari 2011 21:05

De flesta har facebook, för att det är en plats där de kan hålla kontakten med vänner som de nästan aldrig ser nu för tiden. Och den där bilden på tjejen är jätte överdriven för den delen...

http://www.megans.bloggplatsen.se

ramdala-kiza

30 januari 2011 21:18

Ja och varför ses de aldrig? Helt uppenbart för att de väljer att sitta inne o bakom ett tangentbord..så är det . Bilden är inte alls överdriven,gå in på hennes blogg så hittar du hundratals sådana bilder på henne.

 
Paulina

Paulina

30 januari 2011 21:57

ska inte våga säga att det är facebooks fel att de inte är ute, här där jag bor så är de visst ute, jag (14 år) är ute med kompisar (14-18år) och åker pulka... hmm... kan ju hända att det är just där du bor.
sen varför man kanske inte ser så många ute och "leker" är kanske för att det tyvärr blivit så att man ska vara så "vuxen" i tidig ålder att folk inte vågar.
tycker inte att facebook gör något, mer att kanske föräldrar ska snacka med sina ungar om att int växa upp för fort!

http://www.pawo.bloggplatsen.se

ramdala-kiza

30 januari 2011 22:34

Du har så rätt så Paulina. Föräldrarna bär helt ansvaret. FB är för lättillgängligt o jag medger jag gjorde ett misstag, men iofs ska kan man ge barnen vägledning hur man på ett korrekt sätt uppför sig på nätet, då är detta redskap ett utmärkt forum att kommunicera på.
Barn är inte barn längre o det skrämmer mig.//Tack vännen ...Kram

 
kristina

kristina

30 januari 2011 22:07

Vems fel är det ungdomarnas eller föräldrarnas?

http://faithinlove.bloggplatsen.se

ramdala-kiza

30 januari 2011 22:37

Det är föräldrarnas och samhället o då inkluderat alla vuxna. Nätet har blivit ett forum där de kan ta till sig allehanda information som de helt enkelt inte är mogna till att hantera. Barn ska inte veta allt.. som man säger. Allt har sin tid. //Kram

 
Eva

Eva

30 januari 2011 22:11

Hej!
Kunde inte sagt de bättre själv!!!
Håller helt o hållet me dig! De e faktiskt väldigt skrämmande hur de har blivit, ja vill inte att min dotter (3år) ska behöva växa upp i den värld där alla sitter vid datorn! Dom ska vara ute o leka!
Ha en bra dag.
Mvh Eva

http://fen.bloggplatsen.se

ramdala-kiza

30 januari 2011 22:38

Ja det ska dom. Sedan är det upp till föräldrarna, skolan o övriga samhället att ta ansvar för den information om "allt" som nätet ger. Det är idag lätt att ta del av sådant man helt enkelt inte är mogen för. //Kram på dig.

 
Mita

Mita

30 januari 2011 22:13

Visst är det så tyvärr,tekniken för inte med sig enbart positiva saker.Det finns en baksida också,
Kram vännen!

http://mithas.blogg.se

ramdala-kiza

30 januari 2011 22:35

Ja, och media i alla former ger barn kunskap som de inte ännu behärskar. De är inte mogna för vissa saker så är det bara. //Kram

 
Martina

Martina

30 januari 2011 23:01

En del av min sons klasskamrater (han går i första klass, de är -03:or) finns på facebook

Jag fattar inte vad de ska där att göra, de borde på sin höjd sitta lite på Bolibompawebben vilket min son får göra endast på helger och inte hela dagarna då heller

Men hela samhället är så idag, barn blir inte stora fort nog och allt ska skyndas på, sätt de i en gåstol innan de kommit ut till denna värld, eller ännu bättre SVÄLJ en gåstol så kan de börja i tid ! sluta amma innan du blir gravid !


Låt barn vara barn och utvecklas i den takt de utvecklas.

http://pistage.bloggplatsen.se

ramdala-kiza

30 januari 2011 23:16

Så bra skrivet Martina.. håller med dig. Jag blir rädd, men de som tycker annorlunda i dag o har andra värderingar o åsikter kommer att få bita sig själva i rumpan, för varken föräldrar eller samhället kommer att reda ut detta. //Kram på dig.

 
Joan

Joan

30 januari 2011 23:31

Håller med dig, det är föräldrarna som ska övervaka vad barnen gör och skriver på nätet. Vet att datorn används i skolan för att leta fakta om vissa ämnen.. Det fick jag veta i går av ett av mina barnbarn som går i trea som sökte fakta om Närke som de arbetar med just nu i skolan. Hon visade mig och jag frågade använder ni datorn i skolan och så var det. Men nog är det så att många barn och ungdomar sitter vid datorn i stället för att vara ute i friska luften och röra på sig, därför har många barn övervikt och orkar knappt med idrotten i skolan. Är glad över att mina barnbarn rör på sig med olika aktiviteter. Och att deras TV tittande och spel på datorn är tids begränsad. Barnbarnet som var här över natten ville hem för hon skulle ut och åka skidor i dag för det är så roligt... //kram

http://melony.bloggplatsen.se

ramdala-kiza

31 januari 2011 11:48

Javisst är det så Joan.. datorn är barnens Gud, deras knark o har blivit ett beroende. Kolla bara på alla behandlingskliniker nu runt om i Sverige som slår upp sina portar . Att avgifta ett tonårsbarn från både spelberoende och missbruk av datorer har tyvärr blivit så vanligt nu... hemsk utveckling. //Kram

 
M

M

31 januari 2011 07:47

Jag till exempel har facebook för att kunna ha kontakt med vänner som bor långt bort. Jag har flyttat runt mycket i mitt liv, och jätte många av mina vänner bor minst en 6 timmars bilresa ifrån mig. Och när man har fullt upp med pluggandet här har man inte alltid tid att ses, och förlorar lätt kontakten. Därför kan man hålla kontakten via facebook. (Inge illa menat , bara min åsikt) Fick du kopiera hennes bild?

http://www.megans.bloggplatsen.se

ramdala-kiza

31 januari 2011 11:44

Ja det är jättebra med Fb när man har vänner som bor långt iväg, det är ju det som var grundtanken från början, ett forum som gör det möjligt att hålla just kontakt. men många hänger där hela em o kvällarna o pratar med dom de träffar hela dagarna, skvallrar, mobbar varandra osv.. det tror jag nog du vet. Det är så lätt att sitta framför ett tangentbord o skicka iväg det ena meddelandet efter det andra, och liksom inte tro det är på riktigt, utan skriver man något som är nedlåtande så gäller liksom inte det, de tror det bara är färskvara från den ena dagen till den andra,sedan räcker det att skriva ett förlåt o allt ska vara glömt. Men för den det drabbar så är det fruktansvärt.
Det skapas falska rykten som i all evighet kommer att finnas på nätet o det går aldrig att ta bort. Ha en fin dag//Kram AM

 
Elvira

Elvira

31 januari 2011 09:48

Det ligger lite i vad du skriver. Men de flesta vill nog vara ute iaf, bara att de inte vågar, någon måste ta första "steget". När jag och min simgrupp skulle ha en heldags simning och sedan gå och var det någon som sa "ta med er termobyxor!". Alla kom men termobyxor och vi hoppade i snön, hade snöbollskrig och hade hur kul som helst! I min simgrupp är nästan ingenting pinsamt, men sen när man kommer till skolan...

http://www.elviratrolltoft.bloggplatsen.se

ramdala-kiza

31 januari 2011 11:38

Jag vet Elvira och förstår dig, du skriver så bra. Grupptrycvket i skolan kan vara ett helvete. Och det är svårt att våga vara "bara" vara ex Elvira. men alla vill vara unika, men alla klär sig lika, sminkar sig lika, har lika prylar osv.. de tror att de är unika men inte.. att vara unik, att vara just NÅGON att bli sedd som alla vill, det är att våga vara sig själv o gå emot strömmen.
Ha det allra bäst //Kram AM

 
HARDKÅRE

HARDKÅRE

31 januari 2011 10:05

ja du har rätt och det är ju annars ett vanligt tema detta i bloggar, insändar och annars -men inte därmed sagt onödigt att ta upp i all evighet. ha ha..rätt roligt att just här på bloggplatsen.se är det ju mest 13-16 åriga tjejer som "hänger" så du kan nog hitta några att diskutera med här, men som ogärna vill lära sig något, utan de vet ju redan bäst om det mesta i den åldern.

Själva bävar vi inför tonårstiden, men förbereder våra barn med regler för tv/spel tid och "tvingar" ut dom att åka pulka, skidor, spela fotboll, badminton osv..nåja tvingar gör vi inte än, men det kanske kommer snart ? Då gäller det att själv som vuxen vara intresserad och bry sig om vad de gör för att på så sätt förhoppningsvis kunna påverka några positiva procent i rätt riktning.

http://backinblack.bloggplatsen.se

ramdala-kiza

31 januari 2011 11:33

Det här ska tjatas om i all evighet, ett mycket viktigt ämne som många föräldrar o vuxna inte vill ta i.När barnen själva har föräldrar som hänger på FB o gör idiotiska tester,horoskop så man kan tro att de oxå är 13 14 år, och så tillika har de sina barn som vänner på FB, hur i helvete ska barnen då lära sig.
Det finns flera föräldrar i min omgivning som visst tror att deras ungdomar som är i spannet mellan 10-15 år är vuxna, de får se på alla möjliga skitprogram på Tv....
Hur ska barnen kunna bena upp o sortera all onödig info som de ändå kommer att få sinom tid, men då i rätt mognadsfas så de kan utvärdera informationen rätt.. Nu är det ett ständigt flöde rakt in i hjärnan på dom så det är både kaos där inne o i familjen.. nej, vi går mot en skrämmande tid där köerna till BUP kommer att växa sig kilometerlånga.//Tack för att du kommenterade. AM

 
cicci

cicci

31 januari 2011 10:26

De värsta är nog de kontakter de finner via Fb... Vår värld har blivit vriden, helt åt helvete rent ut sagt! Varför låta sina barn "sälja" sin kropp på nätet?? De är just va som händer med de bilder de laddar upp där... då Fb har all rätt att använda dem i reklamer mm . Själv är man 30 men Fb finns inte längre i min värld. Det stället sprider mer skit än bonden sprider dynga!!!!!!! För att skydda våra barn så borde de få ett HELT KLART STOP DÄR! c

http://www.qdela.bloggat.me

ramdala-kiza

31 januari 2011 11:10

Håller helt med dig, bra kommentar.. Ha en fin dag vännen!//AM

 
Isabell

Isabell

31 januari 2011 12:07

Kolla gärna mitt videoklipp som kommer upp strax om mitt liv. Min panikångest.

http://www.isabbell.bloggplatsen.se

ramdala-kiza

31 januari 2011 14:37

Panikångest kan man lära sig att hantera, går oxå t.om att bota. Ångest dör man inte utav, ta lite varm oboy med varm honung i. Ska kika in //Kram

 
Johanna

Johanna

31 januari 2011 12:33

Jag kan inget annat än att hålla med dig..
tycker de e skandal faktiskt..
utelekar e ute.. ett fejk liv på nätet e inne!

http://yohaana.bloggplatsen.se

 
Baraa

Baraa

31 januari 2011 15:13

Intressant och nyttig blogg. Tack för att du delar med dig:)

http://person.bloggplatsen.se

ramdala-kiza

31 januari 2011 15:26

Tack ska du ha, o välkommen tillbaka!!!!

 
Ingen bild

Sara

31 januari 2011 16:30

Håller med dig!

ramdala-kiza

31 januari 2011 16:45

Tack vännen //Kramelikram

 
LiLo

LiLo

31 januari 2011 17:51

Nånstans tänker jag att det är lite upp till föräldrarna. Om man som familjenöje var och var annan helg åker till ett gigantiskt shoppingcenter är det inte lätt för barnen att få rutin på att leka ute?
Att köpa har blivit en livsstil för så många att de tyvärr glömmer att det finns andra sätt att göra kul saker tillsammans.
Lek ute tillsammans när de är små, låt de succesivt vara ute mer och mer ensamma. Barn gör som man gör, inte som man säger.
Vi var ute tillsammans VARJE DAG när mina var små, om de inte var sjuka.

Vad man ska göra åt elakheterna på nätet, tyvärr inte en aning : (
Trevlig blogg : )

http://www.kucke-li-lo.bloggplatsen.se

ramdala-kiza

31 januari 2011 19:07

Tack Lilo.. du är klok du,, tack för din åsikt o den överensstämmer helt med min. Kram o välkommen tillbaka

 
Cecilia

Cecilia

31 januari 2011 18:40

Håller med dig helt och hållet!!
Har 8 barn och tycker de ska vara ute och leka men barn leker inte längre...
Har en 9-åring och han leker inte med sina kompisar, de "är".
Även om jag försöker begränsa dator/TV-spels användandet här hemma så finns det alltid "snälla" föräldrar som låter barnen spela hur mycket de vill.
Är det snällt då?
Jag tycker inte det! Jag vill att mina barn ska vara barn så länge som möjligt!
De har hela livet på sig att vara vuxna!

http://ceciliaohlson.bloggplatsen.se

ramdala-kiza

31 januari 2011 19:01

Tack kära Cecilia för en så underbar respons. jag blir så lycklig när jag läser o får ta del av hur ni tänker o agerar runt uppfostran. och det slår mig faktiskt att föräldrar med många barn är helt suveräna o strukturerade, och det är väl därför det fungerar och ni är ämnade att ha så många barn, det är en välsignelse. Lycka till i fortsättningen, och hör gärna av dig igen //AM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ramdala-kiza - 23 mars 2012 18:05

Jag avlsutar nu min blogg. Jag kommer att ha den vilande  bara av den orsaken att jag har så många bilder här som jag vill ha kvar ,många minnen. Men jag kommer från och med nu att aldrig mer skriva ett inlägg.  Tävlingen som pågår har jag fått...

Av ramdala-kiza - 22 mars 2012 20:07

Bara du vet vad just dessa bilder säger till dig... Bilder talar till oss på olika vis, den unika känslan ligger i dig som den unika betraktare som du är.     Skriv gärna en kommentar och tala om vad du får för känslor, och vad de gör med dig...

Av ramdala-kiza - 22 mars 2012 15:04


De senaste veckorna har jag inte känt igen mig själv.  Är ingen storätare men nu den senaste tiden kan jag jag känna hunger på de allra märkligaste tider och ställen, under möten, efter möten, när jag springer i korridoerer och kulvetar. I går tr...

Av ramdala-kiza - 21 mars 2012 20:47


med besökandet....       

Av ramdala-kiza - 21 mars 2012 19:24


tror jag.. Lyssnade på ett program på P1 som heter Tendens.. en underbar kvinna som heter Agnesdotter i efternamn och är journalist i botten skolade om sig till rörmokare efter att ha gått in i den berömda väggen, berättade sin fantastiska resa. Nä...

Presentation


Kära läsare. Välkommen till min blogg. Jag hette förut AM;s Radioprat då jag bloggade för Metrobloggen. Frilansar ej på SR längre, men du kanske vill hälsa på mig ändå. O DU... du behöver ej ta av dig skorna när du kliver in.



räknare

Sök i bloggen

Undersökning på skoj.

Vilka sökväg tog du för att hitta hit?
 Jag kan adressen.
 Genom Facebook.
 Google
 Genom annan blogg.
 Av en ren slump.
 Genom bloggplatsen.se
 Annan sökväg ex bloggportalen, Radio Blekinge,bloglovin
 Jag prenumererar på din blogg.

Väder just NU

klart.se

Read my blogg.

Alvas Hus

Länkar

Besöksräknare

Besöksstatistik

Senaste inläggen

I mitt fotspår.

Arkiv

Bloggfy


Ovido - Quiz & Flashcards